Det finns förstås många saker man behöver fundera över när det gäller laddboxar - typ 1 och 2, kabel eller uttag och effekten till exempel. Om du har funderat över att köpa en laddbox, eller kanske till och med redan har installerat en sådan, så har du förmodligen kommit över ordet "lastbalansering" både en och två gånger också. Vad det är för något är det dock långt i från alla som vet, än mindre om det är någonting man måste ha eller inte. Här kommer vi därför att gå igenom allting du behöver veta om just lastbalansering, vad det är, hur det fungerar och huruvida det är värt att installera det eller inte. Läs gärna även vår artikel där vi utser den bästa laddboxen.
För att förklara lastbalansering enkelt kan man säga att det handlar om att balansera den tillgängliga strömmen över flera källor, eftersom för mycket ström till en enda källa kan orsaka överbelastning av säkringen. Egentligen handlar lastbalansering inte enbart om laddboxar, utan det kan även användas av andra orsaker, när man behöver fördela strömmen mellan flera källor och undvika överbelastning. Dock är det kanske vanligast att lastbalansering används för just laddboxar, inte minst om man laddar flera elbilar.
Om man har lastbalansering till laddbox handlar det om att laddboxens strömförbrukning anpassas efter övrig förbrukning i hemmet, för att undvika överbelastning av huvudsäkringen. Det används helt enkelt för att man ska slippa oroa sig över att en propp ska gå vid laddning av elbil.
För att förklara varför lastbalansering kan behövas just när man laddar elbilar kan vi berätta att de flesta villahushåll är säkrade upp till 25 ampere. Det här räcker gott och väl till det man vanligtvis använder ström till i hemmet - kylskåp, diskmaskin, tvättmaskin, TV och annan hemelektronik. Men har man en elbilsladdare så används betydligt mer ström - en elbilsladdare med en effekt på 3,7 kW kräver ungefär 16 A, vilket gör att det bara blir 9 A kvar att använda till allt det där andra. Använder man mer än så samtidigt som man laddar elbilen, då kommer laddboxens effekt att gå ned för att förhindra att huvudsäkringen överbelastas.
Som du säkert redan har räknat ut så innebär det här även att det är omöjligt att ladda två elbilar samtidigt, på full effekt, speciellt om man samtidigt förbrukar ström på annat håll - till exempel genom att se på tv, diska i diskmaskinen eller liknande. Och även om man inte gör någonting annat alls så kommer till exempel kylskåpet att dra ström. Bara laddningen av de båda elbilarna kräver 32 A för att laddas på full effekt, vilket redan är för mycket då de flesta villahushåll som sagt är säkrade upp till 25 A.
Det här betyder att om du har två elbilar, eller vill kunna ladda två elbilar samtidigt någon gång, så kommer du med största sannolikhet att behöva lastbalansering. Även om du bara har en elbil som ska laddas kan lastbalansering behövas, om du förbrukar mycket ström på annat håll eller helt enkelt vill kunna ladda din elbil snabbt och effektivt på hög effekt.
Det finns tre olika typer av lastbalansering, och det finns förstås en del skillnader mellan dessa. Det kan vara bra att känna till hur respektive typ fungerar, för att veta vilken som är rätt val för en själv. Nedan kommer vi i korthet att gå igenom dessa olika typer, och skillnaderna mellan dem.
Det här är den vanligaste typen av lastbalansering i privathushåll. Den anpassar laddboxens effekt efter kapaciteten som finns tillgänglig. Eftersom den alltid anpassar sig efter den övriga förbrukningen i hushållet så ser den dynamiska lastbalanseringen till att huvudsäkringen aldrig blir överbelastad.
Den statiska lastbalanseringen används där det finns flera laddstationer installerade, till exempel vid bostadsrättsföreningar som har laddstolpar eller publika laddstationer och liknande. Statisk lastbalansering innebär att varje stolpe tilldelas en maximal effekt som inte kan överskridas, vilket gör att alla kan ladda utan att huvudsäkringen överbelastas.
Det finns även laddboxar som låter dig ställa in effekten själv, med hjälp av en app. Det gör att du kan välja en högre effekt under natten då du inte använder så mycket ström hemma, och en längre effekt dagtid då din förbrukning förmodligen är betydligt högre, till exempel.
Det är möjligt att lägga till lastbalansering i efterhand, om det är något man senare inser att man behöver. Oavsett om du väljer lastbalansering direkt vid installation av laddbox eller senare så är det oftast en tilläggstjänst, och det brukar kosta mellan 5000 och 10 000 kronor att installera, beroende företag och förutsättningarna på platsen där lastbalansering ska installeras.
Det kan även vara bra att känna till att lastbalansering ingår i avdraget för Grön teknik, vilket innebär att du kan få 50 procents avdrag även för denna tilläggstjänst. Det kan också vara bra att tänka på att det finns ett fåtal laddboxar som har inbyggd dynamisk lastbalansering, vilket gör att du inte behöver betala extra för den funktionen, dock är dessa modeller förstås något dyrare. En fördel med inbyggd lastbalansering är förstås att det blir smidigare då funktionen redan finns där, och du inte behöver någon tilläggstjänst eller ytterligare installering utöver installation av laddboxen.
Lastbalanseringen gör att laddboxens strömförbrukning anpassas efter övrig förbrukning i hemmet, för att undvika att huvudsäkringen blir överbelastad. Med lastbalansering behöver man inte oroa sig för att en propp ska gå medan elbilen laddas.
Man måste inte ha lastbalansering till sin laddbox, men det kan vara bra att ha det då man samtidigt framtidssäkrar laddaren. Om du senare vill skaffa en elbil med högre laddeffekt så kan du göra det utan problem med lastbalanseringen.
Effektvakt är ett annat ord för lastbalansering, vilket är den funktion som ser till att elförbrukningen från laddboxen justeras för elsystemet inte ska överbelastas. Man kan använda effektvakter även om man inte har någon laddbox, till exempel om man har återkommande problem med överbelastning av huvudsäkringen.
Ja, det finns olika märken av lastbalanserare. Oftast är de dock endast kompatibla med tillverkarens egna laddboxar, vilket innebär att du behöver en lastbalanserare av samma märke som laddboxen. Några kända lastbalanserare är till exempel Amp Guard (från Charge Amps), Enegic (fristående) och Easee Equalizer (från Easee).
Knappa in din adress så skickar vi dig de senaste uppdateringarna ⚡