Vinterdäck bäst i test – Bästa vinterdäcken 2023 blev Continental ContiIceContact 2

När det börjar bli dags att byta till vinterdäck är det ofta många frågor som dyker upp. Kanske börjar det bli dags att byta ut de gamla vinterdäcken, och vilka ska man i så fall välja? Bör man köpa dubbade eller odubbade vinterdäck? Och när är det egentligen dags att byta till vinterdäck? Dessa saker, och mer därtill, kommer vi att berätta om här – och här hittar du också några av de bästa vinterdäcken.

Vinterdäck bäst i test – de bästa vinterdäcken 2023

Köpguide för vinterdäck

Det finns som sagt en del som kan vara bra att tänka på när man ska köpa vinterdäck – allt från huruvida de ska ha dubbar eller inte, till mönsterdjup och kvalitet. För att göra det hela lite enklare kommer vi här att gå igenom just dessa saker.

Dubbade eller odubbade

Om frågan är dubbade eller odubbade, då är svaret dubbade. Odubbade vinterdäck passar inte i vårt klimat, de klarar varken halkan eller snön lika bra som vinterdäck med dubbar. De dubbade vinterdäcken ger det bästa greppet på både is och snö, de kan ta sig fram på oplogade vägar och de kan få stopp på bilen.

Man bör alltså välja dubbade vinterdäck, förutsatt att det är i Sverige man ska köra bil under vintern. Odubbade vinterdäck kan vara ett bra val på andra ställen, men inte här. För att däcken ska vara så säkra som möjligt bör man alltså välja dubbade vinterdäck.

Mönsterdjup

Något annat som är viktigt är mönsterdjupet, och här finns det faktiskt även en lag som man bör ta hänsyn till om man inte vill riskera böter. Mönsterdjupet bör vara minst 1,6 millimeter i huvudmönstret, men är det vinterväglag måste mönsterdjupet vara minst 3 millimeter.

Det kan dock vara bra att känna till att det här varierar mellan olika fordon. För personbilar och lätta fordon gäller 3 millimeter, men för tyngre fordon som bussar och lastbilar med en totalvikt på över 3,5 ton gäller i stället 5 millimeter. För tunga släpvagnar med totalvikt över 3500 kg är det 1,6 millimeter som gäller.

Lagen säger dock inget om hur gamla däcken får vara, utan det handlar enbart om mönsterdjupet. När däcken blivit slitna så minskar mönsterdjupet, och det kan vara så man märker att det är dags att byta däck. Även om lagen inte säger något om däckens ålder så är dock rekommendationen att byta däck om de är äldre än 8 år.

Kvalitet

Ofta går det att hitta hög kvalitet även i lägre prisklasser, men när det gäller vinterdäck så får man ofta vad man betalar för. Det är alltså värt att betala lite mer, för att få bättre däck. Vinterväglag är ofta extra besvärligt, och därför är det viktigt att välja bra däck som känns så säkra som möjligt. Även om bra däck alltid är viktigt så blir de extra viktiga på vintern, då vägläget ofta är besvärligare på grund av snö eller is.

Man bör alltså undvika budgetalternativ när det gäller vinterdäck, men däremot kan det vara en bra idé att jämföra priset på bättre däck. På så sätt kan man många gånger spara in flera hundralappar, och ändå få riktigt bra däck.

Hemfaktas test av vinterdäck

Att välja vinterdäck är som sagt inte alltid så enkelt, och därför har vi här tagit fram några av de bästa vinterdäcken. För att göra det enklare för dig att hitta rätt så har vi delat upp dem i tre olika kategorier, utifrån dess prisklass – premium, mellan och budget.

 

Bäst i test premiumklassen: Continental ContiIceContact 2 – bästa vinterdäcken


Det här är riktigt högkvalitativa vinterdäck med många fördelar, det perfekta vinterdäcket för den som vill ha det allra bästa. Ca pris 3300 kr.

Bästa vinterdäcken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här är avancerade vinterdäck med en otroligt kort bromssträcka på vinterväglag. Däcken har fastvulkaniserade lättviktsdubbar, vilket gör dessa däck lättkörda samtidigt som de har en låg ljudnivå. De ger en säker körning i snö, och ett riktigt bra grepp.

Dessa däck passar perfekt för den som framför allt vill ha ett högkvalitativt och säkert däck, men som också önskar andra goda egenskaper – till exempel en låg ljudnivå och däck som är lättkörda. Dessa däck blev dessutom testvinnare 2018, i Vi Bilägares stora dubbdäckstest, och har även fått fyra plus i Aftonbladets test för vinterdäck med dubb.

Fördelar

  • Hög kvalitet
  • Avancerade
  • Kort bromssträcka på vinterväglag
  • Fastvulkaniserade lättviktsdubbar
  • Lättkörda
  • Låg ljudnivå
  • Säkra
  • Testvinnare 2018

Nackdelar

  • Priset

Specifikation

  • Hastighetskapacitet: Upp till 190 km/h
  • Belastningsindex: 103T

MER INFORMATION OCH PRIS:

 

Utmanare premiumklassen: Goodyear UltraGrip Arctic 2

Även detta är ett riktigt högkvalitativt dubbdäck med många goda egenskaper, ett stort antal fördelar och dessutom har de också utsetts till testvinnare. Ca pris 2380 kr.

vinterdäck bäst i test

Dessa däck blev testvinnare i Vi Bilägares stora vinterdäckstest, där de fått toppbetyg i alla test på is och även på snö får de högsta betyg. De håller en jämnhög nivå på samtliga underlag, och de är utrustade med nästa generations dubbdäcksteknik från Goodyear samt har mindre vägslitage än tidigare.

En av alla andra fördelar är till exempel att bullernivån är reducerad tack vare en ny dubbkudde som absorberar ljudet när dubben möter vägen. Det här är helt enkelt riktigt bra däck, av riktigt hög kvalitet som passar den som vill ha riktigt bra däck.

Fördelar

  • Hög kvalitet
  • Testvinnare
  • Toppbetyg i alla tester på is
  • Högsta betyg i test på snö
  • Jämnhög nivå på alla underlag
  • Nästa generations dubbdäcksteknik
  • Mindre vägslitage än tidigare
  • Reducerad bullernivå

Nackdelar

  • Möjligen något högt pris

Specifikation

  • Hastighetskapacitet: Upp till 190 km/h
  • Belastningsindex: 107T

MER INFORMATION OCH PRIS:


Bäst i test mellanklassen: Hankook iCept iZ 2 W616 – prisvärda vinterdäck


Dessa prisvärda dubbdäck är framtaget för att klara våra nordiska vinterförhållanden, de är högpresterande och har ett fantastiskt grepp. Ca pris 1290 kr.

prisvärda vinterdäck

Dessa högkvalitativa och samtidigt prisvärda vinterdäck är framtaget för att klara av de extrema, nordiska vinterförhållandena. Det här är ett högpresterande friktionsdäck, med en gummiblandning som har mixats för att ge ett bättre grepp på snö och is.

Detta däck har också ett lågt rullmotstånd, vilket ger en lägre bränsleförbrukning, och styva däcksidor ger däcket en längre livslängd. Mittpartiet är förstärkt, vilket ger bra köregenskaper, och här finns också det karaktäristiska z-mönstret som ger överlägsen kontaktyta och ett ökat grepp.

Fördelar

  • Prisvärda
  • För nordiska vinterförhållanden
  • Högpresterande
  • Fantastiskt grepp
  • Hög kvalitet
  • Mixad gummiblandning för bättre grepp
  • Lågt rullmotstånd för lägre bränsleförbrukning
  • Längre livslängd
  • Förstärkt mittparti för bättre köregenskaper
  • Z-mönster för överlägsen kontaktyta och ökat grepp

Nackdelar

  • Inga nackdelar

Specifikation

  • Hastighetskapacitet: Upp till 190 km/h
  • Belastningsindex: 93T

MER INFORMATION OCH PRIS:

 

Utmanare mellanklassen: Michelin X-ICE North 4


Även dessa däck är riktigt prisvärda, de har varit testvinnare samt tvåa i ett flertal test och har många – och stora – fördelar. Ca pris 920 kr.

Michelin X-ICE North 4

Dessa prisvärda vinterdäck har varit testvinnare i Aftonbladets dubbtest 2018 och 2019, och de har även kommit tvåa i tre olika test – Aftonbladets dubbtest och Teknikens Världs dubbtest samt Vi Bilägares dubbdäckstest.

Det här är vinterdäck som ger en utmärkt kontroll på vinterväglag, de har en väldigt bra bromsningsförmåga på is och de ger en låg bränsleförbrukning. De använder flest dubbar av alla däck som finns på marknaden, för personbilar. Det här är riktigt säkra dubbdäck, med en låg bullernivå och samtidigt ett riktigt bra pris.

Fördelar

  • Prisvärda
  • Testvinnare
  • Tvåa i ett flertal test
  • Ger utmärkt kontroll
  • Bra bromsningsförmåga på is
  • Låg bränsleförbrukning
  • Använder flest dubbar
  • Väldigt säkra
  • Låg bullernivå
  • Riktigt bra pris

Nackdelar

  • Inga nackdelar

Specifikation

  • Belastningsindex: 92
  • Hastighetsindex: Upp till 190 km/h

MER INFORMATION OCH PRIS:

 

Bäst i test budgetklassen: Hankook Winter IPIKE RS2 W429 – billigaste vinterdäcken i vårt test

Trots sitt låga pris är det här riktigt bra vinterdäck, som presterar riktigt bra på snö och is. De har en förbättrad dragkraft på snö, och en ny dubbteknik för långvarig dubbförmåga. Ca pris 640 kr.

vinterdäck med dubb

Även om dessa däck inte har vunnit några tester, så har de placerat sig högt upp – de kom på femte plats i Aftonbladets dubbdäckstest 2020 och trea i Aftonbladets däcktest 2018. De är utmärkta på snö och is, har breda mittblock som förbättrar dragkraften på snö samt en ny dubbteknik för en långvarigare dubbförmåga.

Dessa dubbdäck har en lång hållbarhet, och det finns en bromsplatta runt varje dubb för att säkerhetsställa så att rattvridningar vid stillastående inte skadar dubbarna. Här ligger fokus på snö och is, och hantering i höga hastigheter har förbättrats med ett nytt stålbälte under gummiblandningen.

Fördelar

  • Lågt pris
  • Bra på snö och is
  • Förbättrad dragkraft på snö
  • Ny dubbteknik
  • Långvarig dubbförmåga
  • Höga placeringar i tester
  • Breda mittblock
  • Lång hållbarhet
  • Bromsplatta runt varje dubb
  • Förbättrad hantering i höga hastigheter

Nackdelar

  • Inga nackdelar

Specifikation

  • Belastningsindex: 79
  • Hastighetsindex: Upp till 190 km/h

MER INFORMATION OCH PRIS:

 

Utmanare budgetklassen: Strial ICE – billigt och bra däck


Det här är ett prisvärt däck som trots ett lågt pris har många fördelar. Här får du mycket däck för pengarna, helt enkelt. Ca pris 750 kr.

billigt och bra däck

Detta prisvärda dubbdäck presterar väldigt bra på is, snö och även våta vägar. Däcken har ett väldesignat däckmönster som effektivt dränerar bort slask och is från däcket. Trots det låga priset så håller dessa däck en hyfsat hög kvalitet, samtidigt som de har goda egenskaper och känns säkra. Det här är alltså ett mycket bra budgetalternativ, som passar perfekt för den som söker billiga däck men samtidigt vill ha bra däck.

Fördelar

  • Prisvärda
  • Lågt pris
  • Presterar bra på is, snö och våta vägar
  • Väldesignat däckmönster
  • Dränerar bort slask och is från däcket
  • Hyfsat hög kvalitet
  • Känns säkra

Nackdelar

  • Inga nackdelar 

Specifikation

  • Hastighetskapacitet: Upp till 190 km/h
  • Belastningsindex: 94T

MER INFORMATION OCH PRIS:

 

Avslutande ord inför ditt köp av vinterdäck

Något som är väldigt viktigt att ha koll på när det gäller vinterdäck är förstås när det är dags att byta. Här är det egentligen två datum man bör ha koll på – när man får använda vinterdäck, och när man måste göra det. Vinterdäck får användas från första oktober, men man måste inte använda det så tidigt. Den första december måste du dock ha bytt till vinterdäck, enligt lag.

Vinterdäck ska sedan användas till sista mars, som minst, men man får använda dem fram till femtonde april. Om det är, eller kan bli, vinterväglag under någon annan tid så får man även använda vinterdäck då. Det man bör hålla koll på är alltså är vinterdäcken måste vara på från första december till sista mars, men det är okej att ta på dem två månader innan dess och att ha dem på i två veckor efter detta.

Självklart är det också viktigt att hålla koll på däcken – hur de ser ut, och hur gamla de är. Det finns som sagt ingen lag som säger hur gamla däcken får vara, men de bör inte vara äldre än åtta år. Detta är dock endast en rekommendation. Ofta är det mönsterdjupet som talar om när det är dags att byta – har däcken blivit slitna och mönsterdjupet minskat, då kan det vara dags att köpa nya. Under vintern ska mönsterdjupet vara minst 3 millimeter.

 

Vanliga frågor och svar om vinterdäck

Är vinterdäck obligatoriska?

Ja, under en viss tid måste man ha vinterdäck enligt lag. Det är från första december till sista mars. Man får dock byta till vinterdäck redan första oktober, och man får använda det fram till femtonde april. Utöver det får vinterdäck användas om det är, eller förväntas bli, vinterväglag.

Hur länge håller vinterdäck?

Det kan variera väldigt mycket hur länge vinterdäck håller, och det beror förstås till stor del på hur och hur ofta de används. Det är egentligen främst mönsterdjupet man bör hålla koll på, eftersom det ska vara minst 3 millimeter. Man bör dock även byta vinterdäck om de är äldre än åtta år.

Bör man ha vinterdäck med dubbar?

Ja, man bör definitivt välja vinterdäck med dubbar. Anledningen är helt enkelt att de är betydligt säkrare – de klarar av vinterväglaget betydligt bättre, kan få stopp på bilen och kan även ta sig fram på oplogade vägar.

Frida Engström

Jag älskar att testa och jämföra produkter som jag själv använder i hemmet och med tre barn blir det även mycket tester av barnrelaterade produkter. Kommentera gärna och dela mina inlägg! E-post - Frida Engström

Lämna en kommentar