Kör säker med vinterdäck bäst i test. Här får du veta allt du behöver ha koll på när det blir dags att köpa nya däck inför vinterkörningen. Vi har testat och jämfört och visar dig vägen till premium såväl som prisvärda vinterdäck som ger trygg och säker körning på vintern.
Lyx
8.5
Mellan
8.0
Budget
8.3
Ja men vi vet ju hur det är. Man ska ta sig en oskyldig liten tur till ICA för att köpa kvällssnasket och allt är frid och fröjd tills man kommer utanför dörren och inser att det förskräckliga har skett: Det har SNÖAT. Och du som inte har några vinterdäck på kärran! Du har alltså inget annat val än att gå den långa, kyliga och hala vägen till ICA med snoret rinnandes längs kinden och ögonen tårandes av den fruktansvärda kylan. Nä vet du vad, nu är det du som köper vinterdäck! Och för din skull och enbart din har vi tagit reda på vilket vinterdäck som är bäst i test! Det har äntligen blivit dags att kora årets bästa vinterdäck 2023. Häng med!
Vi på Hemfakta har utsett Nokian Hakkapeliitta 10 till bästa vinterdäcket 2023! Detta dubbdäck imponerar med sitt utmärkta grepp på både snö, is och torr väg samt sin låga bullernivå. Priset är något högt men det är det värt. Nokian är ett allsidigt vinterdäck som vunnit flera tester!
I vårt test blev Nokian Hakkapeliitta 10 testvinnare, tack vare sina många grymma egenskaper. Nokian Hakkapeliitta 10 utmärker sig som det bästa valet tack vare sitt enastående grepp på snö, låg bullernivå, rimligt pris och allsidighet. Det ger maximal säkerhet och komfort under vinterförhållanden, vilket gör det till det överlägsna valet i lyxklassen
I jakten på det bästa vinterdäcket har vi gjort gedigen research. Vi har gått igenom konsumentupplevelser, labbtester och benat ut specifikationer för att få en så tydlig bild som möjligt. När det kommer till vinterdäck är grepp på is, snö, vatten och torrt underlag såklart viktiga komponenter, men hållbarhet, bullernivå och pris är även dom avgörande i valet av vinterdäck.
Med dom fem vinterdäck nedan känner vi oss trygga i att du inte kommer bli besviken.
Det finns som sagt en del som kan vara bra att tänka på när man ska köpa vinterdäck – allt från huruvida de ska ha dubbar eller inte, till mönsterdjup och kvalitet. För att göra det hela lite enklare kommer vi här att gå igenom just dessa saker.
Om du ska välja dubbade eller odubbade vinterdäck beror bland annat på vart du brukar köra och hur du kör. Om du är osäker brukar dock det klokaste valet vara dubbade vinterdäck. Dubbade vinterdäck klarar nämligen halka och snö bättre än vinterdäck utan dubbar. De dubbade vinterdäcken ger det bästa greppet på både is och snö, de kan ta sig fram på oplogade vägar och de kan få stopp på bilen snabbare. Idag finns det dessutom flera dubbdäck som sliter mindre på vägarna än vad de gjorde tidigare.
Om du ska köra på platser där det finns mycket snö och is på vägarna ska du alltid välja dubbdäck. Om du däremot mest brukar köra i stadsmiljö lite längre ner i Sverige där det mest är slask på vägarna kan odubbade däck, eller friktionsdäck som de också kallas, räcka gott och väl.
Något annat som är viktigt att tänka på är mönsterdjupet, och här finns det faktiskt även en lag som man bör ta hänsyn till om man inte vill riskera böter. Mönsterdjupet bör vara minst 1,6 millimeter i huvudmönstret, men är det vinterväglag måste mönsterdjupet vara minst 3 millimeter.
Det kan dock vara bra att känna till att det här varierar mellan olika fordon. För personbilar och lätta fordon gäller 3 millimeter, men för tyngre fordon som bussar och lastbilar med en totalvikt på över 3,5 ton gäller i stället 5 millimeter. För tunga släpvagnar med totalvikt över 3500 kg är det 1,6 millimeter som gäller.
Lagen säger dock inget om hur gamla däcken får vara, utan det handlar enbart om mönsterdjupet. När däcken blivit slitna så minskar mönsterdjupet, och det kan vara så man märker att det är dags att byta däck. Även om lagen inte säger något om däckens ålder så är dock rekommendationen att byta däck om de är äldre än 8 år.
Ofta går det att hitta hög kvalitet även i lägre prisklasser, men när det gäller vinterdäck så får man ofta vad man betalar för. Det är alltså värt att betala lite mer, för att få bättre däck. Vinterväglag är ofta extra besvärligt, och därför är det viktigt att välja bra däck som känns så säkra som möjligt. Även om bra däck alltid är viktigt så blir de extra viktiga på vintern, då vägläget ofta är besvärligare på grund av snö eller is.
Man bör alltså undvika budgetalternativ när det gäller vinterdäck, men däremot kan det vara en bra idé att jämföra priset på bättre däck. På så sätt kan man många gånger spara in flera hundralappar, och ändå få riktigt bra däck.
Ja, under en viss tid måste man ha vinterdäck enligt lag. Det är från första december till sista mars. Man får dock byta till vinterdäck redan första oktober, och man får använda det fram till femtonde april. Utöver det får vinterdäck användas om det är, eller förväntas bli, vinterväglag.
Det kan variera väldigt mycket hur länge vinterdäck håller, och det beror förstås till stor del på hur och hur ofta de används. Det är egentligen främst mönsterdjupet man bör hålla koll på, eftersom det ska vara minst 3 millimeter. Man bör dock även byta vinterdäck om de är äldre än åtta år.
Ja, man bör definitivt välja vinterdäck med dubbar. Anledningen är helt enkelt att de är betydligt säkrare – de klarar av vinterväglaget betydligt bättre, kan få stopp på bilen och kan även ta sig fram på oplogade vägar.
I vårt test blev Nokian Hakkapeliitta 10 testvinnare, tack vare sina många grymma egenskaper. Nokian Hakkapeliitta 10 utmärker sig som det bästa valet tack vare sitt enastående grepp på snö, låg bullernivå, rimligt pris och allsidighet. Det ger maximal säkerhet och komfort under vinterförhållanden, vilket gör det till det överlägsna valet i lyxklassen
Knappa in din adress så skickar vi dig de senaste uppdateringarna ⚡