Så får du till mer vardagsmotion

All rörelse är bra för hälsan, och just vardagsmotion är ett väldigt enkelt och tidseffektivt sätt att förbättra hälsan och konditionen. Det kan dock vara svårt att veta vad som faktiskt räknas som vardagsmotion, och hur man gör för att få in mer sådant i vardagen. Kanske lever man ett hektiskt liv med jobb, möten, familj och hushållssysslor och vet inte hur man ska kunna öka sin aktivitetsnivå när tiden inte räcker till. Faktum är att det ofta är enklare än vad man tror. Här kommer vi att gå igenom vad vardagsmotion är för något, varför det är viktigt och hur du kan göra för att få till mer vardagsmotion.

Vad är vardagsmotion?

Vardagsmotion är helt enkelt all rörelse som inte är träning. Svårare än så är det egentligen inte. När du går i trappor, när du hämtar posten, när du leker med barnen och när du städar så får du vardagsmotion.

Det här innebär förstås att alla människor får någon form av vardagsmotion varje dag, i någon utsträckning. Det är dock inte alla som får tillräckligt med vardagsmotion. Kanske har man ett stillasittande arbete, eller kanske har man värk i kroppen som gör att man inte orkar vara så aktiv som man borde.

Minst 30 minuters fysisk aktivitet per dag kan vara bra att satsa på, men med det sagt är det förstås knappast dåligt att få in ännu mer vardagsmotion – snarare tvärtom. Även om du redan är aktiv i din vardag så kan du röra på dig ännu mer, och förbättra din hälsa ytterligare. Har du svårt för att ta dig ut kan du alltid få motion hemma med ett löpband, spinningcykel eller om du vill vara riktigt effektiv, en skrivbordscykel som kan användas under arbetstid.

Därför är vardagsmotion viktigt

Kroppen behöver helt enkelt få röra på sig, och det är viktigt av flera anledningar. Självklart är träning också bra, men det bästa är att kombinera vardagsmotion med träningspass. Och det finns många fördelar med fysisk aktivitet.

Du blir mindre stressad, du sover bättre, du stärker dina muskler vilket skyddar skelett och leder, du ökar din rörlighet, du får bättre balans, det hjälper dig att hålla en hälsosam vikt, blodcirkulationen ökar, stresshormon minskar, du blir piggare, koncentrationsförmågan ökar och du motverkar flera sjukdomar – för att ge några få exempel. Listan kan helt enkelt göras lång, men i korthet kan man säga att vardagsmotionen är mycket viktigare än vad man kan tro, och har många fördelar.

Så blir du mer aktiv i vardagen

Om du i dagsläget inte är särskilt fysisk aktiv så kan det vara en bra idé att börja försiktigt och ta det långsamt, för att få till en hållbar förändring. Börja med att lägga till någon lättare aktivitet som du ser till att göra varje dag, någonting du inte gjort tidigare. Det kan vara att hämta posten eller gå ut med soporna om någon annan gör det i dagsläget, att ta trapporna om du vanligtvis tar hissen eller att gå av bussen någon hållplats tidigare. Välj någonting som du kan göra varje dag, och som inte känns allt för utmanande. Blir det en för stor utmaning är risken stor att det blir svårt att hålla i vanan.

När den nya aktiviteten har blivit en självklarhet och något du gör varje dag, så kan du utöka den med ytterligare någon aktivitet. Välj återigen något som du får möjlighet att göra varje dag, och något som du tror att du faktiskt kommer att fortsätta göra. På det här sättet kan du långsamt öka på vardagsmotionen på ett hållbart sätt.

Om du har ett stillasittande arbete kan det vara en bra idé att ta regelbundna pauser, till exempel en gång i timmen. Det behöver inte vara långa pauser utan 5 minuter räcker, det viktiga är att du rör på dig. Sträck på dig, stretcha, gå omrking dessa minuter eller gör någon enkel övning som får igång kroppen.

Tips på aktiviteter som ger vardagsmotion

– Ta trapporna istället för hissen. Försök att alltid välja trappor även när det finns en hiss, och gå långsamt eller ta en paus emellanåt om det känns ansträngande. Trappor är ett utmärkt sätt att få vardagsmotion, speciellt om du ofta befinner dig i byggnader där det finns både trappor och hiss.

– Parkera en bit ifrån. Om du måste åka bil till jobbet så är det en väldigt bra idé att parkera en bit ifrån arbetsplatsen. Självklart kan du göra på samma sätt vart du än ska, parkera en bit ifrån butiken du ska besöka eller vännen du ska hälsa på. Åker du buss kan du istället gå av någon hållplats tidigare.

– Lek med barnen. Om du har barn så är det perfekt att kombinera vardagsmotion med lek, och förutom att du får motion så kommer barnen att uppskatta det.

– Städa. Förmodligen städar du redan ibland, men just städning är ett utmärkt sätt att få vardagsmotion eftersom det är något som ändå behöver göras. Kanske kan du städa oftare – eller noggrannare för att få till ett ordentligt träningspass under städningen?

– Ta hand om trädgården. Om du har en trädgård finns det förmodligen alltid något som kan fixas där. Kratta löv, plantera, klippa gräsmattan och liknande är perfekta aktiviteter som ger vardagsmotion samtidigt som det reducerar stress.

– Ta flera korta promenader. Om du har svårt att hinna med en längre promenad kanske du istället kan ta flera kortare. Passa på innan arbetsdagen börjar, på lunchrasten, efter jobbet, till kvällen eller när du än har några minuter över.

– Promenera eller cykla till jobbet istället för att ta bilen eller bussen. Nu är det förstås inte alla som har gång- eller cykelavstånd till jobbet, men om du har det är detta ett bra sätt att få extra vardagsmotion. Om det inte är ett alternativ för jobbet så kan du istället välja att gå eller cykla när det finns möjlighet – till affären, till exempel.

– Träffa vänner för promenad. Istället för att ses över en fika eller liknande kan du börja träffa vänner för att ta en promenad, eller varför inte ett träningspass? Det finns egentligen många aktiviteter att välja mellan som ger mer rörelse än om ni bara sitter och fikar eller äter middag.

– Gå ut med hunden. Har du ingen hund så kanske det är dags att skaffa en, eller så kanske det finns någon granne som du kan låna av. De uppskattar säkert hjälp med att rasta hunden, samtidigt som du får extra vardagsmotion och sällskap på promenaden.

– Tvätta bilen. Om du vanligtvis tvättar bilen i tvättautomat så kan det vara läge att börja tvätta den för hand istället, och få in lite extra vardagsmotion samtidigt som du sparar lite pengar.

– Rör dig under reklampauserna. När du ser en film eller har en lång kväll framför tv:n så är risken att du blir stillasittande i flera timmar. Ta för vana att röra på dig under reklamen, det räcker med att gå runt lite eller göra någon enkel övning. Om du använder en streamingtjänst eller liknande, där det inte tillkommer någon reklampaus, så kan du istället pausa någon gång i timmen för att röra på dig, eller helt enkelt stå upp framför tv:n och röra dig emellanåt.

Sammanfattning

Vardagsmotion är lika viktigt som träning. Även om vardagsmotionen inte höjer pulsen på samma sätt som ett träningspass, så är det något vi gör dagligen – flera gånger om dagen till och med. Utan vardagsmotion så skulle vi bli för inaktiva, även om vi kör något träningspass per vecka. Därför är vardagsmotionen en viktig del för vår fysiska aktivitet, och väldigt viktig för vår hälsa.

Frida Engström

Jag älskar att testa och jämföra produkter som jag själv använder i hemmet och med tre barn blir det även mycket tester av barnrelaterade produkter 👶 Kommentera gärna och dela mina inlägg ❤️

Lämna en kommentar