När det blir dags för moppe så har du många fina alternativ. Vi har kört och jämfört för att kunna hjälpa dig med moped klass 2 bäst i test. Dra nytta av vår guide med tips så att du verkligen får tag i den bästa mopeden klass 2!
Lyx
9
Mellan
8.6
Budget
8.4
Mopeden! Vägarnas moder. Tja, åtminstone någon i släktledet av fordon. Den kaxiga sladdisen tror jag bestämt! Rivig och kul, men på insidan mjuk och varm. Och här är vi ju inne på klass 2 mopeder, alltså exakt samma sak som en klass 1 moped med enda skillnad att den bara får köra i 25 km/timmen. “Bara”, det är faktiskt typ samma hastighet som världens bästa löpare gör under en mara, och dom springer ändå sinnessjukt snabbt! Fullt tillräcklig hastighet för dom flesta i lägen man vill ta sig från punkt A till punkt B lätt och smidigt! Det finfina med en Klass 2 moped är att den inte kräver någon registrering så du kan tuta och köra från start och dessutom är försäkringen billig! Och med det sagt, här är dom: Bästa Klass 2 Mopederna 2024!
Vi på Hemfakta har utsett Drax Raw Elmoped till årets bästa moped klass 2! Här har du en moped som presterar starkt på alla områden och har en miljövänlig design. Den utmärker sig särskilt genom sin långa räckvidd och högkvalitativa Bosch-motor!
I vårt test av moped klass 2 har våra experter landat i sex grymma mopeder, både bensindrivna och eldrivna, i olika prisklasser och för olika tillfällen. För att du enkelt ska hitta rätt har vi delat upp dom i kategorierna Lyx, Mittemellan & Budget. Och du! När du ändå är och botaniserar bland mopederna, kolla in vårt test om Bästa Moped klass 1 också! Eller vårt test om Elmopeder.
I jakten på den bästa klass 2-mopeden har vi genomfört en noggrann utvärdering av sex olika modeller som täcker olika prisklasser och behov. Vi har tagit hänsyn till viktiga faktorer som prestanda, räckvidd, kvalitet och användarvänlighet för att bedöma varje moped. I jakten på den bästa Mopeden Klass 2 har vi även gått igenom konsumentupplevelser, labbtester och benat ut specifikationer för att få en så tydlig bild som möjligt. När det kommer till mopeder är funktioner, manövrering och räckvidd viktiga komponenter men även utseende, pris och hastighet är delar av tårtan. Här är en jämförelse mellan de sex testdeltagarna:
En moped i klass 2 kan vara ett bra val för många: tonåringen som vill kunna ta sig fram på egen hand, eller vuxna som vill ha ett alternativ till cykeln som inte kräver någon ansträngning alls. Att välja moped är dock inte alltid så enkelt, för det finns en hel del att välja mellan. Även om utbudet av mopeder i klass 2 inte är fullt lika stort som utbudet i klass 1, så finns det faktiskt en hel del att välja mellan. Det finns mopeder i många olika prisklasser, av olika märker, med olika egenskaper och av olika hög kvalitet.
Det kan vara svårt att veta vad man ska tänka på när man köper en moped, och självklart finns det mycket som har betydelse. Vad som är viktigast för dig vet dock bara du – kanske är det viktigt med gott om förvaringsmöjligheter, eller med ordentlig belysning som gör dig synlig i mörkret. Kanske är det en låg prisklass som är viktigast, eller en så hög kvalitet som möjligt. Här kommer vi att gå igenom några saker som kan vara värt att kolla lite extra på: modell, räckvidd och maxvikt.
En moped i klass 2 är förstås en modell, men det finns även olika modeller av denna. Här bör du framför allt fundera över om du vill ha en eldriven eller en bensindriven moped, men det finns även mopedbilar. När det gäller drivmedel så blir el förstås allt vanligare, och det är dessa som är enklast att hitta i dag – även om det fortfarande finns bensindrivna modeller. Vilket som är rätt val för dig vet förstås bara du.
En fördel med en eldriven moped är förstås att du enkelt kan ladda batteriet hemma, eller vart som helst, och inte blir beroende av bensinstationer. Med det sagt måste du förstås ändå hålla koll på laddningsnivån, och ladda den med jämna mellanrum. En annan fördel är att det går att köpa till extra batterier, och ibland finns det även plats att förvara ett sådant – till exempel under mopedens sits – så att du alltid kan ha ett extra batteri med dig när du åker iväg.
När man pratar om räckvidd så är det förstås eldrivna mopeder man pratar om, och hur långt de kommer på varje laddning. Men det här är faktiskt inte helt ointressant när det gäller bensindrivna mopeder heller, för här kan man säga att räckvidden avgörs av hur stor tanken är. En större tank ger dig möjligheten att tanka mer bensin, och därmed kunna åka längre. Ett bra batteri som ger en lång räckvidd är alltså en stor fördel, eller en större tank som rymmer mer bensin och kan ta dig längre.
Räckvidden på en eldriven moped i klass 2 kan variera ganska mycket, men det är vanligt att den ligger någonstans mellan 50 och 80 km. Det här innebär helt enkelt att du kan ta dig upp till 5-8 mil varje gång batteriet är fulladdat. Om du åker långt eller använder mopeden ofta så är det förstås en stor fördel med en lång räckvidd, som antingen tar dig långt eller innebär att du inte behöver ladda batteriet så ofta.
Även storleken på tanken på bensindrivna mopeder kan variera, ofta ligger de runt 5-6 liter men det finns även mopeder med större – eller mindre – tank. På samma sätt som en lång räckvidd är viktig om du åker långt eller använder mopeden ofta, så är en stor tank en stor fördel om du köper en bensindriven moped.
Något man kanske inte alltid tänker så mycket på är maxvikten, men det här kan faktiskt vara viktigare än man tror, framför allt om man är vuxen. Även om mopeder ofta har en hög maxvikt så kan det variera ganska mycket, och en del modeller har faktiskt en ganska låg maxvikt som inte räcker för alla. Det är dock ganska vanligt att maxvikten ligger runt 150-160 kg, ibland till och med över 200 kg, men det händer också att maxvikten är 90-100 kg vilket som sagt kan vara för lite för en del.
Här bör man även tänka på att en del mopeder har plats för en passagerare, och om man ska skjutsa på den är det såklart viktigt att maxvikten räcker till. Sådana mopeder som har en extra plats för att man ska kunna skjutsa har förstås också en högre maxvikt, men även om maxvikten är 150 kg så kanske inte det räcker om två vuxna ska sitta på mopeden. Det kan alltså även vara viktigt att tänka på eventuella passagerare så att maxvikten räcker till om man har tänkt skjutsa. Det är inte alltid det står något om maxvikt i beskrivningen heller, så om det här är viktigt bör man vara noggrann med detta, och kontakta återförsäljare eller tillverkare om man funderar på att köpa en modell där beskrivningen inte berättar något om maxvikt.
Vi har tagit fram 6 riktigt bra alternativ för dig som ska köpa en moped i klass 2. Här finns riktigt bra och billiga alternativ i budgetklassen, prisvärda mopeder i mellanklassen och det allra bästa i premiumklassen. Fokuset ligger på elmopeder som ofta är ett bra alternativ, och dessutom väldigt populärt, men det finns även en modell som är bensindriven. Oavsett vad du letar efter kan du med stor sannolikhet hitta det här, för här finns det mesta – smidiga mopeder, högkvalitativa alternativ, billiga budgetalternativ, mopeder med lång räckvidd och mycket annat. Kolla gärna även i vårt test med elmopeder i klass 1 och 2 (https://hemfakta.se/elmoped/), och vårt test av elcyklar för herr (https://hemfakta.se/elcykel-herr/) om det är en elcykel som är rätt val för dig.
En moped i klass 2 kan vara ett perfekt alternativ till cykel, och här finns många fördelar. På många sätt är den faktiskt även bättre än en moped i klass 1, även om den inte går lika snabbt som en sådan. En moped i klass 2 behöver till exempel inte registreras, och försäkringen blir ofta billigare. Dessutom krävs det inte alltid ett förarbevis för att köra en moped i klass 2. Om man fyllde 15 år innan oktober 2009 så krävs inget bevis, och inte heller om man har B-körkort, traktorkort eller am-behörighet. Fyllde man 15 år efter oktober 2009 och inte innehar något av tidigare nämnda körkort eller behörigheter, då behövs dock ett förarbevis. Det får man genom att gå en utbildning hos en godkänd utbildare och göra ett godkänt kunskapsprov hos en sådan.
Mopeder i klass 1 och klass 2 ser likadana ut, skillnaden är som sagt enbart att de i klass 1 är snabbare. En moped i klass 1 får köra i upp till 45 km/h, medan en i klass 2 får köra i upp till 25 km/h. Det här medför även en del andra skillnader: den i klass 2 behöver som sagt inte registreras, och mopeder i klass 2 körs på cykelbanor i första hand. När det inte är möjligt så kan den köras i väggrenen, och som sista utväg kan den köras i körfältet. En moped i klass 2 får även köras i taxi- och bussfil.
Man kan säga att en moped i klass 2 är en blandning av en moped klass 1 och en cykel. Likheterna med en moped i klass 1 är som sagt många, och främst hastigheten skiljer dessa åt. Även likheterna med en cykel – eller kanske snarare elcykel – är många, men här krävs ingen ansträngning alls för att ta sig fram. Det blir helt enkelt ett perfekt alternativ till cykel, för den som snabbt vill kunna ta sig fram utan ansträngning. Man får även skjutsa på en moped i klass 2, om det finns en avsedd plats för det. Även en moped i klass 2 behöver dock försäkring, men dessa är ofta billigare än de till mopeder i klass 1. Det finns också flera olika modeller av mopeder i klass 2 – eldrivna, bensindrivna och även mopedbilar.
Det finns faktiskt en hel del fördelar med mopeder i klass 2. De får till exempel parkeras i cykelställ, eller i anlutning till cykelparkeringar, vilket gör att det är gratis att parkera och dessutom slipper man leta efter en parkeringsplats. Det går även enkelt att ta sig fram med en moped, och det går ofta snabbare än att cykla – och definitivt snabbare än att gå. Det kräver betydligt mindre ansträngning än att cykla, och även mindre ansträngning än att cykla med elcykel. Prismässigt är det inte någon större skillnad mellan en elcykel och en moped i klass 2, priset är ungefär detsamma. En moped i klass 2 kan också vara en bra ingångsmodell till högre klasser av tvåhjuliga fordon.
Moped klass 2 är ett tvåhjuligt motorfordon som får köras i max 25 km/h. Mopeder med typintyg utfärdade innan 17 juni 2003 räknas också som moped klass 2, trots att de har en maxhastighet på 30 km/h. Skillnaden mellan en moped i klass 1 och en i klass 2 är hastigheten, går mopeden fortare än 25 km/h så räknas den som en moped klass 1, då dessa får köra i upp till 45 km/h.
För att få köra en moped i klass 2 krävs det ett förarbevis. För att skaffa ett sådant ska man vara minst 15 år gammal, ha gått en utbildning hos en godkänd utbildare och även gjort ett godkänt kunskapsprov hos en godkänd utbildare. Om man har vanligt körkort för bil, traktorkort eller am-behörighet behövs dock inget separat förarbevis för moped klass 2. Fyllde man 15 år innan oktober 2009 behövs inte heller något förarbevis.
En moped klass 2 har samma trafikregler som en cykel, och ska därför köras på cykelbanan. Ett undantag är dock om cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket där det står “ej moped”. En moped i klass 2 ska alltså alltid framföras på cykelbana i första hand, och väggrenen i andra hand. Om det inte är möjligt så får den som sista utväg köras i körfältet. Den får även köras i taxi- och bussfiler.
Knappa in din adress så skickar vi dig de senaste uppdateringarna ⚡