BĂ€st i Test: Moped Klass 2 – Gasa genom livet med Ă„rets bĂ€sta klass 2 moped!

InnehÄllsansvarig

Mopeden! VĂ€garnas moder. Tja, Ă„tminstone nĂ„gon i slĂ€ktledet av fordon. Den kaxiga sladdisen tror jag bestĂ€mt! Rivig och kul, men pĂ„ insidan mjuk och varm. Och hĂ€r Ă€r vi ju inne pĂ„ klass 2 mopeder, alltsĂ„ exakt samma sak som en klass 1 moped med enda skillnad att den bara fĂ„r köra i 25 km/timmen. “Bara”, det Ă€r faktiskt typ samma hastighet som vĂ€rldens bĂ€sta löpare gör under en mara, och dom springer Ă€ndĂ„ sinnessjukt snabbt! Fullt tillrĂ€cklig hastighet för dom flesta i lĂ€gen man vill ta sig frĂ„n punkt A till punkt B lĂ€tt och smidigt! Det finfina med en Klass 2 moped Ă€r att den inte krĂ€ver nĂ„gon registrering sĂ„ du kan tuta och köra frĂ„n start och dessutom Ă€r försĂ€kringen billig! Och med det sagt, hĂ€r Ă€r dom: BĂ€sta Klass 2 Mopederna 2024!

Vi pÄ Hemfakta har utsett Drax Raw Elmoped till Ärets bÀsta moped klass 2! HÀr har du en moped som presterar starkt pÄ alla omrÄden och har en miljövÀnlig design. Den utmÀrker sig sÀrskilt genom sin lÄnga rÀckvidd och högkvalitativa Bosch-motor!

I vÄrt test av moped klass 2 har vÄra experter landat i sex grymma mopeder, bÄde bensindrivna och eldrivna, i olika prisklasser och för olika tillfÀllen. För att du enkelt ska hitta rÀtt har vi delat upp dom i kategorierna Lyx, Mittemellan & Budget. Och du! NÀr du ÀndÄ Àr och botaniserar bland mopederna, kolla in vÄrt test om BÀsta Moped klass 1 ocksÄ! Eller vÄrt test om Elmopeder. 

Drax Raw EV 25km/h Svart – BĂ€sta Eldrivna moped klass 2 2024!

En riktigt fin och högkvalitativ elmoped hittar vi i Drax Raw! Pris ca. 26 000 kr.

Drax Raw EV 25km/h Svart bÀsta elmoped klass 2

Vi pÄ Hemfakta har utsett Drax Raw Elmoped till Ärets bÀsta moped klass 2! HÀr har du en moped som presterar starkt pÄ alla omrÄden och har en miljövÀnlig design. Den utmÀrker sig sÀrskilt genom sin lÄnga rÀckvidd och högkvalitativa Bosch-motor!

Ja, Drax Raw EV utmÀrker sig med sin uttagbara litiumbatteri pÄ 1000wh, som ger en imponerande rÀckvidd pÄ upp till 7 mil per laddning. Denna elmoped erbjuder en praktisk och miljövÀnlig transportlösning med en kraftig Bosch-motor och utmÀrkt förvaringsutrymme. Batteriet sitter smidigt under sadeln och kan enkelt laddas pÄ plats eller tas med för laddning i hemmet eller pÄ kontoret. Det hÀr Àr en riktigt bra elmoped, och ett bra alternativ för dig som framför allt vill ha en hög kvalitet och en snygg design. Drax Raw finns Àven i tidigare, bensindriven upplaga.

Specifikation[1]

  • Bromsar: Skiva/Skiva
  • BrĂ€nsle: El, uttagbart batteri
  • Motorstyrka: 1 kW
  • RĂ€ckvidd: Upp till 7 mil
  • Maxvikt förare: 158 kg
  • Övriga egenskaper: Digital instrumentpanel, kraftig motor, generöst förvaringsutrymme

SÄ hÀr tycker anvÀndarna om Drax Raw EV

Fördelar

  • Imponerande rĂ€ckvidd gör den idealisk för lĂ„nga resor.
  • Stort och praktiskt förvaringsutrymme under sadeln.
  • BekvĂ€m och pĂ„litlig för daglig pendling.

Nackdelar

  • Vissa anvĂ€ndare anser att mopeden Ă€r nĂ„got plastig i kvaliteten.

Sammanfattning: Vi har baserat dessa för- och nackdelar pÄ recensioner frÄn Teknikens VÀrld[2] och DN[3], samt anvÀndarrecensioner frÄn Köp en scooter[4]. Antalet kÀllor Àr begrÀnsade till tillgÀngliga kÀllor.

Hemfaktas betyg

  • Pris: 9/10
  • HĂ„llbarhet/Miljö: 9/10
  • RĂ€ckvidd: 9/10
  • Motorstyrka: 9/10
  • Maxvikt förare: 9/10

Motivering: Drax Raw EV 25km/h Svart presterar starkt inom alla egenskaper och har en imponerande rÀckvidd samt en miljövÀnlig design. Den utmÀrker sig sÀrskilt genom sin lÄnga rÀckvidd och högkvalitativa Bosch-motor. I kampen mellan vinnaren och utmanaren i lyxklassen har det varit otroligt jÀmt och i slutÀndan vinner Raw Bike pÄ sitt snÀllare pris.

Sammanlagt betyg: 9

HÄR HITTAR DU DOM BILLIGASTE ÅTERFÖRSÄLJARNA!

 

NIU MQi+ Sport Standard Range

Snygg design, lÄng rÀckvidd, GPS-spÄrning och mycket mer i denna elmoped! Pris ca. 28 000 kr.

NIU MQi+ Sport Standard Range moped klass 2

Det hÀr Àr verkligen en moped med mÄnga fördelar. Framför allt har den en riktigt snygg design, vilket gör den till ett bra val för dig som tycker att just designen Àr viktig. Den hÄller Àven en hög kvalitet, samtidigt som den Àr lÀtt och smidig. RÀckvidden Àr hela 80 km, och det finns Àven GPS-spÄrning och en smart app. I appen kan du bland annat se batteristatus, rÀckvidd, körhistorik och vart mopeden befinner sig. HÀr finns Àven en LCD-upplyst instrumentbrÀda, lÀttÄtkomliga kontroller och ett löstagbart batteri som gör att du enkelt kan ta ur batteriet och ladda det inomhus. NÄgra av alla andra fördelar Àr att denna moped Àr klimatsmart, och den krÀver minimalt med service. Den kommer Àven standardutrustad med larm, den har en hyfsat hög maxvikt pÄ 160 kg och det finns Àven plats för passagerare.

Specifikation[5]

  • Bromsar: Skivbroms fram och bak
  • BrĂ€nsle: El, litiumbatteri
  • Motorstyrka: 1 kW
  • RĂ€ckvidd: Upp till 80 km
  • Maxvikt: 160 kg
  • Övriga egenskaper: LĂ„ng RĂ€ckvidd pĂ„ 80 km, GPS-spĂ„rning, Smart app

SÄ hÀr tycker anvÀndarna om NIU MQi+ Sport Standard Range

Fördelar

  • AnvĂ€ndare uppskattar detaljerna och funktionerna som sĂ€tter NIU MQi+ Sport över andra modeller, sĂ„som automatisk avstĂ€ngning av blinkers, larmmöjlighet för batteriet, och en praktisk USB-uttag för laddning.
  • Den anses vara rolig och pĂ„litlig att köra, och den erbjuder anvĂ€ndare möjlighet att övervaka sin körhistorik genom en mobilapp.
  • NIU MQi+ Sport erbjuder bra rĂ€ckvidd och har bekvĂ€mt utrymme för tvĂ„ personer pĂ„ sĂ€tet.
  • AnvĂ€ndarna noterar fördelarna med en mobilapp som innehĂ„ller GPS-spĂ„rning, larmfunktioner, firmware-uppdateringar och detaljerad körjournal.
  • Bra acceleration och förmĂ„ga att hantera branta backar Ă€r andra fördelar som nĂ€mns av anvĂ€ndare.

Nackdelar

  • Vissa anvĂ€ndare anser att sĂ€tet kunde vara nĂ„gra centimeter lĂ€ngre för att göra det mer bekvĂ€mt för tvĂ„ personer.
  • Halv- och helljusens (LED) styrka upplevs som nĂ„got svagare av vissa anvĂ€ndare.

Sammanfattning: För att skapa en objektiv bild av NIU MQi+ Sport Standard Range har vi granskat anvÀndarrecensioner frÄn Köpenscooter[6], recensionerna Àr i detta fall begrÀnsade.

SÄ hÀr tycker experterna om NIU MQi+ Sport Standard Range

Enligt Andreas Bergsman pĂ„ M3[7] Ă€r NIU MQi en elmoped med en hög kvalitetskĂ€nsla och imponerande rĂ€ckvidd. Den uppkopplade funktionen och GPS-sĂ€ndaren ger anvĂ€ndarna möjlighet att övervaka mopedens status i realtid. Å andra sidan nĂ€mner han att priset Ă€r högt, och förvaringsutrymmet Ă€r begrĂ€nsat, vilket gör det rekommenderat att anvĂ€nda en toppbox för extra förvaring. Sammantaget Ă€r NIU MQi en kraftfull elmoped som passar för lĂ€ngre turer, och Ă€r en investering.

Hemfaktas betyg

  • Pris: 8/10
  • HĂ„llbarhet/Miljö: 8/10
  • RĂ€ckvidd: 10/10
  • Motorstyrka: 9/10
  • Maxvikt förare: 9/10

Motivering: NIU MQi+ Sport Standard Range erbjuder enastÄende egenskaper inom prisklassen, inklusive imponerande rÀckvidd och anvÀndarvÀnliga funktioner. Det Àr en stark utmanare, och trots att den Àr ett par tusenlappar dyrare fÄr du Àven en lÀngre rÀckvidd och en högre maxvikt (bland annat).

Sammanlagt betyg: 8.8

HÄR HITTAR DU DOM BILLIGASTE ÅTERFÖRSÄLJARNA!  

 

Rawbike 4X

RAWBIKE 4X – En Moped Klass 2 med Imponerande RĂ€ckvidd! Pris ca. 26 000 kr.

RAWBIKE 4X sticker ut pÄ mÄnga plan, den har en god rÀckvidd pÄ cirka fem till sex mil per laddning, vilket gör den till ett utmÀrkt val för lÄngdistanspendlare och utforskare. Den har mÄnga extra och smarta egenskaper sÄ som LCD-skÀrm, integrerad belysning och GPS-spÄrare och en riktigt vass design. Denna svenska-designade elmoped har en kraftfull 750W motor och ett 19Ah-batteri som ger dig möjlighet att köra ca 60 km pÄ en enkel laddning. Detta Àr perfekt för dem som letar efter en pÄlitlig och praktisk transportlösning. Och kolla pÄ den, Àr inte det ett stycke förbannat snygg elmoppe?

Specifikation[8]

  • Bromsar: Hydrauliska bromsar
  • BrĂ€nsle: El, litiumbatteri
  • Motorstyrka: 750W
  • RĂ€ckvidd: Upp till 60 km
  • Maxvikt förare: 120 kg
  • Övriga egenskaper: Digital LCD-skĂ€rm, punkteringsskyddade dĂ€ck, integrerad belysning, GPS-spĂ„rare

SÄ hÀr tycker anvÀndarna om RAWBIKE 4X

Fördelar

  • Imponerande rĂ€ckvidd gör den perfekt för lĂ„nga resor.
  • Stort batteri och kraftfull motor ger pĂ„litlig prestanda.
  • Integrerad GPS-spĂ„rare ger extra sĂ€kerhet.
  • “Den fungerar bra i uppförsbacke, jag vĂ€ger 113 kg sĂ„ jag hjĂ€lper till lite med tramporna, anvĂ€nder mest vĂ€xel 4-5. Alltid 25 km/h pĂ„ rakstrĂ€ckor” [9]

Nackdelar

  • Vissa anvĂ€ndare upplever att mopeden Ă€r tung att hantera.

Sammanfattning: Vi har baserat dessa för- och nackdelar pÄ recensioner frÄn Trustpilot[10] och RAWBIKEs officiella webbplats[8]. VI har Àven tagit del av körning med rawbike via youtube[9]. 

Hemfaktas betyg

  • Pris: 8/10
  • HĂ„llbarhet/Miljö: 8/10
  • RĂ€ckvidd: 10/10
  • Motorstyrka: 9/10
  • Maxvikt förare: 8/10

Motivering: Rawbike 4X har en imponerande rÀckvidd och stark motor, vilket gör den perfekt för lÄnga resor. Dess design och prestanda i kombination sÀtter den i framkant.

Sammanlagt betyg: 8.6

HÄR HITTAR DU DOM BILLIGASTE ÅTERFÖRSÄLJARNA! 

 

Viarelli City1000

Sugen pÄ lite mer old style men tycker push dakotan Àr lite 2 much? HÀr har vi Äket för dig! Pris ca 18 000 kr.

Viarelli City1000 - billigaste mopeden klass 2 i vÄrt bÀst i test

Den hĂ€r mopeden har en vĂ€ldigt smidig design och en kompakt storlek, och Ă€r ju ett riktigt frĂ€sĂ„k. För den som stĂ„r i valet och kvalet mellan elcykel och elmoped, eller den som tycker att andra mopeder kĂ€nns lite klumpiga – hĂ€r har du the golden ticket! Den hĂ€r moppen Ă€r nĂ€mligen allt annat Ă€n klumpig. Denna moped hĂ„ller ocksĂ„ en överraskande hög kvalitet med tanke pĂ„ dess lĂ„ga pris, den erbjuder en lĂ„ng rĂ€ckvidd pĂ„ 70 km och den har en maxvikt pĂ„ 110 kilo. Perfekt för pendling och i stadstrafik! HĂ€r finns en vĂ€lupplyst LCD-display, och dessutom Ă€r den mycket lĂ€ttkörd. Det finns tvĂ„ hastighetslĂ€gen, en skön sits som ger en riktigt hög komfort samt en snygg och retroinspirerad lampa i fram.

Specifikation[11]

  • Bromsar: Bakbroms: trumbroms, Frambroms: Skivbroms
  • BrĂ€nsle: El
  • Laddningstid: 7-8 h
  • RĂ€ckvidd: Upp till 70 km
  • Maxvikt: 110 kg
  • Övriga egenskaper: LĂ„ng rĂ€ckvidd (70 km), VĂ€lupplyst LCD-display, LĂ€ttkörd

SÄ hÀr tycker anvÀndarna om Viarelli City 1000

Fördelar

  • LĂ„ng rĂ€ckvidd, kan köra upp till 70 km pĂ„ en laddning
  • God dĂ€mpning och stora hjul för bekvĂ€m körning Ă€ven pĂ„ ojĂ€mnt underlag
  • AnvĂ€ndare Ă€r vĂ€ldigt nöjda med mopeden och berömmer dess prestanda och förvaringsutrymme.

Nackdelar

  • LĂ€ngre laddningstid
  • Tung, vĂ€ger 55 kg

Sammanfattning: Vi har baserat vÄra för- och nackdelar pÄ recensioner frÄn Elmoped.net [12] och Cykloteket [13]. Dock Àr antalet recensioner begrÀnsade.

Hemfaktas betyg

  • Pris: 8/10
  • HĂ„llbarhet/Miljö: 7/10
  • RĂ€ckvidd: 9/10
  • Motorstyrka: 8/10
  • Maxvikt förare: 7/10

Motivering: Viarelli City1000 erbjuder en smidig och retroinspirerad design med en rimlig rÀckvidd. Priset gör den till ett attraktivt alternativ i mellanklassen.

Sammanlagt betyg: 7.8

HÄR HITTAR DU DOM BILLIGASTE ÅTERFÖRSÄLJARNA!  

 

Elmoped Viarelli Piccolo LI Klass 2

LĂ€tt och smidig elmoped med billig drift och heldigital instrumentering! Pris ca. 16 000 kr.

Viarelli Piccolo LI moped klass 2

Det hĂ€r Ă€r en elmoped med mĂ„nga fördelar: Den hĂ„ller en hög kvalitet, den har en snygg design, den erbjuder en hög komfort, den har en hyfsat lĂ„ng rĂ€ckvidd, den Ă€r lĂ€tt och smidig, billig i drift och den har en heldigital instrumentering som ger dig god överblick. Under sadeln finns ett fack dĂ€r du fĂ„r plats med det viktigaste – till exempel en en tröja, en vĂ€ska, ett kedjelĂ„s, extra skor eller vad du Ă€n kan tĂ€nkas behöva ta med. Detta förvaringsutrymme lĂ„ser du enkelt och smidigt med startnyckeln. Maxvikten Ă€r hyfsat hög pĂ„ 150 kg, och du kommer 60 km pĂ„ varje laddning. Batteriet laddas fullt pĂ„ 6-8 timmar.

Specifikation[14]

  • Bromsar: Broms bak: Trumbroms, Broms fram: Skivbroms
  • BrĂ€nsle: El
  • Motorstyrka: 1.0 kW. Laddtid: 6-8 h
  • RĂ€ckvidd: 60 km
  • Maxvikt: 150 kg
  • Övriga egenskaper: Heldigital instrumentering

SÄ hÀr tycker anvÀndarna om Viarelli Piccolo LI

Fördelar

  • AnvĂ€ndare verkar uppskatta mopeden i sin helhet

Nackdelar

  • Vi har inte hittat nĂ„gra nackdelar i tillgĂ€ngliga recensioner.

Sammanfattning: Antalet recensioner Àr i detta fall begrÀnsade till enbart betyg, dessa Àr dock mycket positiva och uppnÄr ett medeltal pÄ 4.8 av 5 pÄ Motorswedens hemsida[15].

SÄ hÀr tycker experterna om Viarelli Piccolo LI

Enligt Andreas Bergsman pÄ M3[16] Àr Viarelli Piccolo Li en lÀttmanövrerad scooter perfekt för stadstrafik med en pigg motor och relativt bra pris. Det finns dock viss förbÀttringspotential nÀr det kommer till fjÀdringskomfort, kvalitetskÀnsla i material och passform. Trots detta Àr den fortfarande prisvÀrd med sitt litiumbatteri som minskar vikten och en stark motor.

Hemfaktas betyg

  • Pris: 9/10
  • HĂ„llbarhet/Miljö: 8/10
  • RĂ€ckvidd: 8/10
  • Motorstyrka: 8/10
  • Maxvikt förare: 9/10

Motivering: Viarelli Piccolo LI Klass 2 erbjuder en prisvÀrd och pÄlitlig elmoped med bra prestanda och enkel anvÀndning.

Sammanlagt betyg: 8.4

HÄR HITTAR DU DOM BILLIGASTE ÅTERFÖRSÄLJARNA!  

 

Drax Awesome (Bensin)

Även vĂ„r utmanare i budgetklassen Ă€r en mycket prisvĂ€rd moped, men denna gĂ„ng bensindriven! Pris ca. 16 000 kr.

Drax Awesome - billig och bra moped klass 2

Det hÀr Àr ett riktigt prisvÀrt alternativ för dig som söker en bensindriven moped. HÀr finns mÄnga fördelar: En hög kvalitet, den Àr lÀtt och smidig, lÄg sitthöjd, kompakt format, goda förvaringsmöjligheter, hög komfort och en riktigt hög maxvikt. För förvaring finns till exempel ett stort utrymme under sitsen, och ett handskfack. Om detta inte rÀcker sÄ finns det Àven möjlighet att montera ett topplock pÄ pakethÄllaren. Det Àr Àven möjligt att ha passagerare pÄ mopeden, och en riktigt stor fördel med denna moped Àr den imponerande maxvikten pÄ hela 233 kg. Den gör det möjligt Àven för tyngre personer att anvÀnda mopeden, och det blir förmodligen inga problem att köra med en passagerare heller. Tanken rymmer 5,5 liter.

Specifikation[17]

  • Bromsar: Skiva/trumma
  • BrĂ€nsle: Bensin E5/E10
  • Motorstyrka: 2,2 kW
  • RĂ€ckvidd: Ej angivet
  • Maxlast: 233 kg
  • Övriga egenskaper: Goda förvaringsmöjligheter, Volym: 5,5 liter, Motortyp: 4-takt 50cc

SÄ hÀr tycker anvÀndarna om Drax Awesome bensindriven moped klass 2

Fördelar

  • Mopeden fungerar bra och startar vanligtvis utan problem.
  • En del anvĂ€ndare har haft positiva erfarenheter av dess pĂ„litlighet.
  • Vissa anvĂ€ndare har uppskattat dess prestanda och prisvĂ€rdhet.

Nackdelar

  • En anvĂ€ndare har noterat att mopeden har haft svĂ„righeter med start och nĂ„gra motorstopp.
  • En kund har observerat rostflĂ€ckar pĂ„ vissa delar av mopeden.

Sammanfattning: För att skapa en objektiv bild av produkten har vi hÀmtat recensioner frÄn olika kÀllor, inklusive Köpenscooter[18]. Antalet recensioner vi baserat dessa för- och nackdelar pÄ Àr begrÀnsade.

Hemfaktas betyg

  • Pris: 9/10
  • HĂ„llbarhet/Miljö: 7/10
  • RĂ€ckvidd: 7/10
  • Motorstyrka: 8/10
  • Maxvikt förare: 10/10

Motivering: Drax Awesome (Bensindriven) Àr ett prisvÀrt alternativ med imponerande maxvikt och anvÀndarvÀnliga funktioner.

Sammanlagt betyg: 8.2

HÄR HITTAR DU DOM BILLIGASTE ÅTERFÖRSÄLJARNA!    

SÄ hÀr utsÄg vi testvinnarna:

I jakten pÄ den bÀsta klass 2-mopeden har vi genomfört en noggrann utvÀrdering av sex olika modeller som tÀcker olika prisklasser och behov. Vi har tagit hÀnsyn till viktiga faktorer som prestanda, rÀckvidd, kvalitet och anvÀndarvÀnlighet för att bedöma varje moped. I jakten pÄ den bÀsta Mopeden Klass 2 har vi Àven gÄtt igenom konsumentupplevelser, labbtester och benat ut specifikationer för att fÄ en sÄ tydlig bild som möjligt. NÀr det kommer till mopeder Àr funktioner, manövrering och rÀckvidd viktiga komponenter men Àven utseende, pris och hastighet Àr delar av tÄrtan. HÀr Àr en jÀmförelse mellan de sex testdeltagarna:

JÀmförelse av klass 2 mopederna i testet

JÀmförelse Lyxklassen: Drax Raw EV 25km/h Svart vs. NUI MQi+ Sport Standard Range

I lyxklassen har vi tvĂ„ imponerande mopeder. Drax Raw EV utmĂ€rker sig med sin imponerande rĂ€ckvidd pĂ„ upp till 7 mil per laddning och sitt uttagbara litiumbatteri. Detta gör det till ett miljövĂ€nligt och praktiskt val för lĂ„ngdistanspendling. Å andra sidan har NUI MQi+ Sport en snygg design och en imponerande rĂ€ckvidd pĂ„ 80 km. Den har Ă€ven GPS-spĂ„rning och en anvĂ€ndarvĂ€nlig app för extra funktionalitet. Valet mellan dessa tvĂ„ beror pĂ„ om du prioriterar rĂ€ckvidd och miljövĂ€nlighet (Drax Raw) eller design och smarta funktioner (NUI MQi+ Sport).

JÀmförelse Mellanklassen: Elmoped Rawbike 4X vs. Viarelli City1000

I mellanklassen har vi tvĂ„ starka konkurrenter. Rawbike 4X erbjuder en imponerande rĂ€ckvidd pĂ„ 60 km och en kraftfull motor, vilket gör det till ett utmĂ€rkt val för lĂ„ngdistanspendlare. Dess svenska design och kvalitet sticker ocksĂ„ ut. Å andra sidan har Viarelli City1000 en smidig och retroinspirerad design med en rĂ€ckvidd pĂ„ 70 km. Den Ă€r perfekt för stadskörning och erbjuder ett prisvĂ€rt alternativ. Rawbike 4X har fördelen av lĂ€ngre rĂ€ckvidd, medan Viarelli City1000 erbjuder en mer kompakt och lĂ€tthanterlig lösning.

JÀmförelse Budgetklassen: Elmoped Viarelli Piccolo LI vs. Drax Awesome (Bensin)

I budgetklassen har vi tvÄ prisvÀrda alternativ. Viarelli Piccolo LI Àr en lÀtt och smidig elmoped med en rÀckvidd pÄ 60 km. Den har en snygg design, hög komfort och enkel anvÀndning. Drax Awesome Àr en bensindriven moped med liknande pris och hög maxvikt. Den Àr kompakt, lÀtt att köra och har bra förvaringsmöjligheter. Valet hÀr beror pÄ om du föredrar eldrift med Viarelli Piccolo LI eller bensindrift med Drax Awesome.

DÀrför sticker BÀst i test vinnaren, Drax Raw EV 25km/h Svart, ut:

BÀst i test vinnaren Àr Drax Raw EV 25km/h Svart. Denna moped imponerar med sin imponerande rÀckvidd och miljövÀnliga design. Den har ett uttagbart litiumbatteri som ger upp till 7 mil per laddning och en kraftig Bosch-motor. Den erbjuder ocksÄ praktiskt förvaringsutrymme och har fÄtt positiva recensioner frÄn anvÀndare. Drax Raw EV Àr det bÀsta valet om du söker en pÄlitlig och högpresterande klass 2-moped.

Sammanfattning: Varje moped i testet har sina egna fördelar och passar olika behov och preferenser. Beroende pÄ om du vÀrderar rÀckvidd, design, pris eller miljövÀnlighet kan du hitta en moped som passar dig bÀst. Drax Raw EV 25km/h Svart utmÀrker sig som den övergripande bÀsta klass 2-mopeden med sin imponerande rÀckvidd och kvalitet.

 

Köpguide Moped klass 2

En moped i klass 2 kan vara ett bra val för mĂ„nga: tonĂ„ringen som vill kunna ta sig fram pĂ„ egen hand, eller vuxna som vill ha ett alternativ till cykeln som inte krĂ€ver nĂ„gon anstrĂ€ngning alls. Att vĂ€lja moped Ă€r dock inte alltid sĂ„ enkelt, för det finns en hel del att vĂ€lja mellan. Även om utbudet av mopeder i klass 2 inte Ă€r fullt lika stort som utbudet i klass 1, sĂ„ finns det faktiskt en hel del att vĂ€lja mellan. Det finns mopeder i mĂ„nga olika prisklasser, av olika mĂ€rker, med olika egenskaper och av olika hög kvalitet.

Det kan vara svĂ„rt att veta vad man ska tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man köper en moped, och sjĂ€lvklart finns det mycket som har betydelse. Vad som Ă€r viktigast för dig vet dock bara du – kanske Ă€r det viktigt med gott om förvaringsmöjligheter, eller med ordentlig belysning som gör dig synlig i mörkret. Kanske Ă€r det en lĂ„g prisklass som Ă€r viktigast, eller en sĂ„ hög kvalitet som möjligt. HĂ€r kommer vi att gĂ„ igenom nĂ„gra saker som kan vara vĂ€rt att kolla lite extra pĂ„: modell, rĂ€ckvidd och maxvikt.

Modell

En moped i klass 2 Ă€r förstĂ„s en modell, men det finns Ă€ven olika modeller av denna. HĂ€r bör du framför allt fundera över om du vill ha en eldriven eller en bensindriven moped, men det finns Ă€ven mopedbilar. NĂ€r det gĂ€ller drivmedel sĂ„ blir el förstĂ„s allt vanligare, och det Ă€r dessa som Ă€r enklast att hitta i dag – Ă€ven om det fortfarande finns bensindrivna modeller. Vilket som Ă€r rĂ€tt val för dig vet förstĂ„s bara du.

En fördel med en eldriven moped Ă€r förstĂ„s att du enkelt kan ladda batteriet hemma, eller vart som helst, och inte blir beroende av bensinstationer. Med det sagt mĂ„ste du förstĂ„s Ă€ndĂ„ hĂ„lla koll pĂ„ laddningsnivĂ„n, och ladda den med jĂ€mna mellanrum. En annan fördel Ă€r att det gĂ„r att köpa till extra batterier, och ibland finns det Ă€ven plats att förvara ett sĂ„dant – till exempel under mopedens sits – sĂ„ att du alltid kan ha ett extra batteri med dig nĂ€r du Ă„ker ivĂ€g.

RĂ€ckvidd

NÀr man pratar om rÀckvidd sÄ Àr det förstÄs eldrivna mopeder man pratar om, och hur lÄngt de kommer pÄ varje laddning. Men det hÀr Àr faktiskt inte helt ointressant nÀr det gÀller bensindrivna mopeder heller, för hÀr kan man sÀga att rÀckvidden avgörs av hur stor tanken Àr. En större tank ger dig möjligheten att tanka mer bensin, och dÀrmed kunna Äka lÀngre. Ett bra batteri som ger en lÄng rÀckvidd Àr alltsÄ en stor fördel, eller en större tank som rymmer mer bensin och kan ta dig lÀngre.

RÀckvidden pÄ en eldriven moped i klass 2 kan variera ganska mycket, men det Àr vanligt att den ligger nÄgonstans mellan 50 och 80 km. Det hÀr innebÀr helt enkelt att du kan ta dig upp till 5-8 mil varje gÄng batteriet Àr fulladdat. Om du Äker lÄngt eller anvÀnder mopeden ofta sÄ Àr det förstÄs en stor fördel med en lÄng rÀckvidd, som antingen tar dig lÄngt eller innebÀr att du inte behöver ladda batteriet sÄ ofta.

Även storleken pĂ„ tanken pĂ„ bensindrivna mopeder kan variera, ofta ligger de runt 5-6 liter men det finns Ă€ven mopeder med större – eller mindre – tank. PĂ„ samma sĂ€tt som en lĂ„ng rĂ€ckvidd Ă€r viktig om du Ă„ker lĂ„ngt eller anvĂ€nder mopeden ofta, sĂ„ Ă€r en stor tank en stor fördel om du köper en bensindriven moped.

Maxvikten

NĂ„got man kanske inte alltid tĂ€nker sĂ„ mycket pĂ„ Ă€r maxvikten, men det hĂ€r kan faktiskt vara viktigare Ă€n man tror, framför allt om man Ă€r vuxen. Även om mopeder ofta har en hög maxvikt sĂ„ kan det variera ganska mycket, och en del modeller har faktiskt en ganska lĂ„g maxvikt som inte rĂ€cker för alla. Det Ă€r dock ganska vanligt att maxvikten ligger runt 150-160 kg, ibland till och med över 200 kg, men det hĂ€nder ocksĂ„ att maxvikten Ă€r 90-100 kg vilket som sagt kan vara för lite för en del.

HÀr bör man Àven tÀnka pÄ att en del mopeder har plats för en passagerare, och om man ska skjutsa pÄ den Àr det sÄklart viktigt att maxvikten rÀcker till. SÄdana mopeder som har en extra plats för att man ska kunna skjutsa har förstÄs ocksÄ en högre maxvikt, men Àven om maxvikten Àr 150 kg sÄ kanske inte det rÀcker om tvÄ vuxna ska sitta pÄ mopeden. Det kan alltsÄ Àven vara viktigt att tÀnka pÄ eventuella passagerare sÄ att maxvikten rÀcker till om man har tÀnkt skjutsa. Det Àr inte alltid det stÄr nÄgot om maxvikt i beskrivningen heller, sÄ om det hÀr Àr viktigt bör man vara noggrann med detta, och kontakta ÄterförsÀljare eller tillverkare om man funderar pÄ att köpa en modell dÀr beskrivningen inte berÀttar nÄgot om maxvikt.

BĂ€sta mopeden klass 2 – vi listar 6 modeller

Vi har tagit fram 6 riktigt bra alternativ för dig som ska köpa en moped i klass 2. HĂ€r finns riktigt bra och billiga alternativ i budgetklassen, prisvĂ€rda mopeder i mellanklassen och det allra bĂ€sta i premiumklassen. Fokuset ligger pĂ„ elmopeder som ofta Ă€r ett bra alternativ, och dessutom vĂ€ldigt populĂ€rt, men det finns Ă€ven en modell som Ă€r bensindriven. Oavsett vad du letar efter kan du med stor sannolikhet hitta det hĂ€r, för hĂ€r finns det mesta – smidiga mopeder, högkvalitativa alternativ, billiga budgetalternativ, mopeder med lĂ„ng rĂ€ckvidd och mycket annat. Kolla gĂ€rna Ă€ven i vĂ„rt test med elmopeder i klass 1 och 2 (https://hemfakta.se/elmoped/), och vĂ„rt test av elcyklar för herr (https://hemfakta.se/elcykel-herr/) om det Ă€r en elcykel som Ă€r rĂ€tt val för dig.

Avslutande ord inför ditt köp av moped klass 2

En moped i klass 2 kan vara ett perfekt alternativ till cykel, och hÀr finns mÄnga fördelar. PÄ mÄnga sÀtt Àr den faktiskt Àven bÀttre Àn en moped i klass 1, Àven om den inte gÄr lika snabbt som en sÄdan. En moped i klass 2 behöver till exempel inte registreras, och försÀkringen blir ofta billigare. Dessutom krÀvs det inte alltid ett förarbevis för att köra en moped i klass 2. Om man fyllde 15 Är innan oktober 2009 sÄ krÀvs inget bevis, och inte heller om man har B-körkort, traktorkort eller am-behörighet. Fyllde man 15 Är efter oktober 2009 och inte innehar nÄgot av tidigare nÀmnda körkort eller behörigheter, dÄ behövs dock ett förarbevis. Det fÄr man genom att gÄ en utbildning hos en godkÀnd utbildare och göra ett godkÀnt kunskapsprov hos en sÄdan.

Mopeder i klass 1 och klass 2 ser likadana ut, skillnaden Àr som sagt enbart att de i klass 1 Àr snabbare. En moped i klass 1 fÄr köra i upp till 45 km/h, medan en i klass 2 fÄr köra i upp till 25 km/h. Det hÀr medför Àven en del andra skillnader: den i klass 2 behöver som sagt inte registreras, och mopeder i klass 2 körs pÄ cykelbanor i första hand. NÀr det inte Àr möjligt sÄ kan den köras i vÀggrenen, och som sista utvÀg kan den köras i körfÀltet. En moped i klass 2 fÄr Àven köras i taxi- och bussfil.

Man kan sĂ€ga att en moped i klass 2 Ă€r en blandning av en moped klass 1 och en cykel. Likheterna med en moped i klass 1 Ă€r som sagt mĂ„nga, och frĂ€mst hastigheten skiljer dessa Ă„t. Även likheterna med en cykel – eller kanske snarare elcykel – Ă€r mĂ„nga, men hĂ€r krĂ€vs ingen anstrĂ€ngning alls för att ta sig fram. Det blir helt enkelt ett perfekt alternativ till cykel, för den som snabbt vill kunna ta sig fram utan anstrĂ€ngning. Man fĂ„r Ă€ven skjutsa pĂ„ en moped i klass 2, om det finns en avsedd plats för det. Även en moped i klass 2 behöver dock försĂ€kring, men dessa Ă€r ofta billigare Ă€n de till mopeder i klass 1. Det finns ocksĂ„ flera olika modeller av mopeder i klass 2 – eldrivna, bensindrivna och Ă€ven mopedbilar.

Det finns faktiskt en hel del fördelar med mopeder i klass 2. De fĂ„r till exempel parkeras i cykelstĂ€ll, eller i anlutning till cykelparkeringar, vilket gör att det Ă€r gratis att parkera och dessutom slipper man leta efter en parkeringsplats. Det gĂ„r Ă€ven enkelt att ta sig fram med en moped, och det gĂ„r ofta snabbare Ă€n att cykla – och definitivt snabbare Ă€n att gĂ„. Det krĂ€ver betydligt mindre anstrĂ€ngning Ă€n att cykla, och Ă€ven mindre anstrĂ€ngning Ă€n att cykla med elcykel. PrismĂ€ssigt Ă€r det inte nĂ„gon större skillnad mellan en elcykel och en moped i klass 2, priset Ă€r ungefĂ€r detsamma. En moped i klass 2 kan ocksĂ„ vara en bra ingĂ„ngsmodell till högre klasser av tvĂ„hjuliga fordon.

FrÄgor och svar om moped klass 2

Vad Àr moped klass 2?

Moped klass 2 Àr ett tvÄhjuligt motorfordon som fÄr köras i max 25 km/h. Mopeder med typintyg utfÀrdade innan 17 juni 2003 rÀknas ocksÄ som moped klass 2, trots att de har en maxhastighet pÄ 30 km/h. Skillnaden mellan en moped i klass 1 och en i klass 2 Àr hastigheten, gÄr mopeden fortare Àn 25 km/h sÄ rÀknas den som en moped klass 1, dÄ dessa fÄr köra i upp till 45 km/h.

Hur tar man moped klass 2 körkort?

För att fÄ köra en moped i klass 2 krÀvs det ett förarbevis. För att skaffa ett sÄdant ska man vara minst 15 Är gammal, ha gÄtt en utbildning hos en godkÀnd utbildare och Àven gjort ett godkÀnt kunskapsprov hos en godkÀnd utbildare. Om man har vanligt körkort för bil, traktorkort eller am-behörighet behövs dock inget separat förarbevis för moped klass 2. Fyllde man 15 Är innan oktober 2009 behövs inte heller nÄgot förarbevis.

FÄr man köra moped klass 2 pÄ vÀgen?

En moped klass 2 har samma trafikregler som en cykel, och ska dĂ€rför köras pĂ„ cykelbanan. Ett undantag Ă€r dock om cykelbanan har en tillĂ€ggstavla under vĂ€gmĂ€rket dĂ€r det stĂ„r “ej moped”. En moped i klass 2 ska alltsĂ„ alltid framföras pĂ„ cykelbana i första hand, och vĂ€ggrenen i andra hand. Om det inte Ă€r möjligt sĂ„ fĂ„r den som sista utvĂ€g köras i körfĂ€ltet. Den fĂ„r Ă€ven köras i taxi- och bussfiler.

KÀllförteckning

  1. Drax, 2023-10-25 [↩]
  2. Teknikens VĂ€rld, 2023-10-25 [↩]
  3. DN, 2023-10-25 [↩]
  4. Köpenscooter, 2023-10-25 [↩]
  5. Niu, 2023-10-24 [↩]
  6. Köpenscooter, 2023-10-24 [↩]
  7. M3, 2023-10-24 [↩]
  8. Rawbike, 2023-10-25 [↩][↩]
  9. Youtube, 2023-10-25 [↩][↩]
  10. Trustpilot, 2023-10-25 [↩]
  11. Motorsweden, 2023-10-24 [↩]
  12. Elmoped, 2023-10-25 [↩]
  13. Cykloteket, 2023-10-25 [↩]
  14. Viarelli, 2023-10-24 [↩]
  15. Motorsweden, 2023-10-25 [↩]
  16. M3, 2023-10-25 [↩]
  17. Drax, 2023-10-24 [↩]
  18. Köpenscooter, 2023-10-25 [↩]

LĂ€mna en kommentar