1. Hem
  2. >
  3. Fordon & Garage
  4. >
  5. Bäst i Test: Moped Klass 1 – Gör resan till målet och gasa in sommaren med bästa mopeden i år!
1-15.jpg

Lyx

Bäst i test moped klass 1

NIU MQi GT Standard Range

8.3

Mellan

viarelli_monztro_bästa moped klass 1 test

Viarelli Monztro

8

Budget

Viarelli GT1e - billigaste elmopeden i vårt test

Viarelli GT1

7.5

Inledning

Solen är framme och vad är väl härligare än att bränna ut på gatorna, känna vinden i håret och susa genom landskapet i din alldeles egen moped! Du kanske är Italienromantiker och vill ha en snygg vespa du kan puttra in med i små gränder för en espresso on the go? Eller så vankas födelsedag för barnet som smidigt ska börja ta sig hem om kvällarna! Oavsett så är mopeder det perfekta fordonet om du frågar mig. Får plats överallt, smidiga att ta sig fram på och skonsammare på fickan än bilen ur alla hänseenden! Vi har tagit fram ett gäng grymma mopeder från några riktigt bra mopedmärken och jag kan väl bara säga: På med hjälmen så gasar vi igång. Här är dom: Bästa mopederna klass 1 2024!

Vi på Hemfakta har utsett NIU MQi GT Standard Range 45km/h till årets bästa moped klass 1 2024! Detta är tack vare dess många grymma funktioner, starka motor, lätta styrning, långa räckvidd och snygga design. Den passar alla och vi vill påstå att alla som kör den blir glada i själen!

I vårt test av moped klass 1 har våra experter landat i sex grymma mopeder, både bensindrivna och eldrivna, i olika prisklasser och för olika tillfällen. För att du enkelt ska hitta rätt har vi delat upp dom i kategorierna Lyx, Mittemellan & Budget. Och du! När du ändå är och botaniserar bland mopederna, kolla in vårt test om Moped klass 2 också! Eller vår artikel om Elmopeder

I vårt test blev NIU MQi GT Standard Range 45km/h testvinnare, tack vare sina många grymma funktioner, starka motor, lätta styrning, långa räckvidd och riktigt snygga design. Den passar alla och jag vill påstå att alla som kör den blir glada i själen.

I jakten på den bästa Mopeden Klass 1 har vi gjort gedigen research. Vi har gått igenom konsumentupplevelser, labbtester och benat ut specifikationer för att få en så tydlig bild som möjligt. När det kommer till mopeder är funktioner, manövrering och räckvidd viktiga komponenter men även utseende, pris och hastighet är delar av tårtan.

Med dom sex mopeder i klass 1 ovan(både bensindrivna och eldrivna), känner vi oss trygga i att du inte kommer bli besviken.

1

NIU MQi GT Standard Range – Bästa mopeden klass 1 2024!

hem-fakta-bast-i-test-logo
Bäst i test moped klass 1

Lyx

Vinnare

8

Pris

10

Kraftfullhet

6

Förvaringsutrymme

9

Användarvänlighet

8.3

Totalpoäng

Motivering: NIU MQi GT Standard Range får höga poäng för kraftfullhet och användarvänlighet. Den har även ett rimligt pris för en lyxmoped. Dock förlorar den några poäng när det gäller förvaringsutrymme.

Favoriten! Den här vespan blir en del av livsstilen och vilken livsstil sen! Pris ca. 40.000 kr.

Vi på Hemfakta har utsett NIU MQi GT Standard Range till årets bästa moped klass 1 2024! För ja, att susa runt på en moped har väl dom flesta drömt om. Den är liksom perfekt för alla! Enkel och rolig att köra, trevlig att titta på och sitter inne på en riktigt skön kvalitet med hög komfort! Utöver det har den en hastighet på 45 km/h, en räckvidd på hela 120 km per laddning och har en riktigt najs app där du kan hålla koll på batteristatus, räckvidd, var mopeden befinner sig samt körhistorik. Dessutom håller den här snygga mopeden en riktigt hög kvalitet, och tar därmed första platsen i det här testet! (Hela testteamet vill ha en.)

  • Drivkraft: El
  • Bromsar: Skivbroms fram och bak med CBS
  • Motorstyrka: 3.1 kW
  • Bränsle: El, litiumbatteri
  • Räckvidd: 12 mil
  • Övriga egenskaper: GPS-spårning, Praktisk app, hög räckvidd, väldigt kraftfull

Fördelar 

  • Perfekt till pendling
  • Bekväm och stabil
  • Snabb laddning
  • Skön att köra
  • Stark

Nackdelar 

  • Snålt om förvaring

Sammanfattning: För att skapa en objektiv bild av mopeden har vi hämtat recensioner från Kopenscooter.se1 . Recensionerna för den här produkten är dock mycket begränsade (4 st).

2

NIU NQi Sport X Extended Range

niu_nqi_sport_extended_7_1-1024×812.jpg

Lyx

Utmanare

7

Pris

8

Kraftfullhet

7

Förvaringsutrymme

8

Användarvänlighet

7.5

Totalpoäng

Motivering: NIU NQi Sport X Extended Range är en kraftfull moped med bra användarvänlighet och rimligt pris. Den erbjuder också helt okej förvaringsutrymme. Totalt sett presterar den bra, men den når inte upp till NIU MQi GT Standard Range i denna klass.

Elmopedernas elmoped! Den här snygga, stilrena mopeden har flera körlägen, GPS-spårning med app och en räckvidd på upp till hela 9 mil. Pris fr. 38 000 kr.

Det här är en riktigt högkvalitativ elmoped med många fördelar. Den håller en hög kvalitet, har flera körlägen, en räckvidd på upp till hela 9 mil och dessutom GPS-spårning med en app. De tre effektlägena anpassar körbarhet efter situation, och det är enkelt att ändra läge med tummen under färd. Du kan välja mellan krypkörning, fullt ös eller mittemellan dessa. Batteripacket väger bara 10 kg och går enkelt att plocka ur för att ladda hemma, eller någon annanstans. Denna moped har ett miljövänligt litiumbatteri och är standardutrustad med larm, och det finns även inbyggd GPS-spårning. Om du vill ha en längre körsträcka så finns det plats för ett extra batteri under sadeln. I appen kan man se batteristatus, räckvidd, vart mopeden befinner sig någonstans och även körhistorik.

  • Drivkraft: El
  • Bromsar: Skivbroms fram och bak
  • Motorstyrka: 1,8 W
  • Bränsle: El, litiumbatteri
  • Räckvidd: 9 mil
  • Övriga egenskaper: GPS-spårning, Praktisk app
3

Viarelli Monztro

viarelli_monztro_bästa moped klass 1 test

Mellan

Vinnare

9

Pris

8

Kraftfullhet

8

Förvaringsutrymme

7

Användarvänlighet

8

Totalpoäng

Motivering: Viarelli Monztro får höga poäng för sitt pris och kraftfullhet.

Kaxig design, driftsäker 4-taktsmotor och kraftfulla stötdämpare – En premiumscooter för en riktigt bra peng! Pris ca. 28 000 kr.

Här har vi en premiumscooter för en riktigt bra prislapp! Lite kaxigare och sportigare design som lirar väl med den höga prestandan! Viarelli Monztro™ är ett nytillskott med senaste tekniken. Den har ett brett användningsområde och ger säker, trygg och skön körning även under tuffare förhållanden. Starka stötdämpare, automatväxellåda och ventilerade bromsskivor gör att den känns riktigt säker även när det brassas på. Den har en luftkyld EC 4-taktsmotor, en av marknaden mest driftsäkra 4-takts motorer, så några frekventa besök på verkstan ska inte behövas. Den är riktigt rapp i accelerationen och klarar tung belastning. Avgassystem i cortensstål med en 6,4-liter bränsletank och optimerad bränsleförbrukning, likväl som rejäl och säker halogenbelysning gör det här till en riktigt bra scooter i mellanklassen!

  • Drivkraft: El
  • Maxvikt: 150 kg
  • Motortyp: Borstlös DC
  • Effekt: 3 kW
  • Laddtid: 6-8 h
  • Räckvidd: 6 mil
  • Övriga egenskaper: Maxvikt på 150, Bra stötdämpning, Kraftig belysning
4

NIU NQi Sport Standard Range

elmoped niu bäst i test

Mellan

Utmanare

8

Pris

7

Kraftfullhet

7

Förvaringsutrymme

8

Användarvänlighet

7.5

Totalpoäng

Motivering: NIU NQi Sport Standard Range är prisvärd och har bra användarvänlighet. Den når dock inte helt upp till Viarelli Monztro när det gäller pris.

Prisvärd och snygg elmoped med många fördelar. Hög kvalitet, smidig, bra räckvidd och GPS-spårning! Pris fr. 29 000 kr.

Denna prisvärda elmoped har många fördelar: Den håller en hög kvalitet, ger en hög komfort, har en snygg design, den är lätt och smidig, ger en bra räckvidd för pengarna och har även GPS-spårning. Här finns en LCD-upplyst instrumentbräda, lättåtkomliga kontroller och även ett löstagbart batteri. Denna moped är tyst och klimatsmart, kräver minimalt med service och är standardutrustad med larm och GPS-spårning. Den har en räckvidd på upp till 7 mil och med den smarta appen kan man se batteristatus, räckvidd, vart mopeden befinner sig någonstans och körhistorik.

  • Drivkraft: El
  • Bromsar: Skivbroms fram och bak
  • Motorstyrka: 1,4 kW
  • Bränsle: El, litiumbatteri
  • Räckvidd: 7 mil
  • Övriga egenskaper: GPS-spårning
5

Viarelli GT1

Viarelli GT1e - billigaste elmopeden i vårt test

Budget

Vinnare

10

Pris

6

Kraftfullhet

7

Förvaringsutrymme

7

Användarvänlighet

7.5

Totalpoäng

Motivering: Viarelli GT1 får högsta betyg för sitt låga pris, vilket gör den till bästa valet för de som är budgetmedvetna. Den har också anständigt förvaringsutrymme och användarvänlighet. Dock tappar den några poäng när det gäller kraftfullhet.

Här har vi en riktigt prisvärd moped, som trots sitt låga pris håller hög kvalitet! Pris fr. 20 000 kr.

Denna prisvärda moped har inte bara ett lågt pris utan även en hög kvalitet, en snygg design och en hög komfort. Med tanke på dess låga pris är det här är riktigt bra moped till ett riktigt bra pris, och här finns allt man kan önska av en moped och mer därtill. Här finns även bra belysning som gör att du syns bra i trafiken, en kompakt och smidig storlek samt en hög maxvikt på 150 kg. Det här är helt enkelt en riktigt bra moped till ett lågt pris, och ett utmärkt val för dig som söker en bra moped i lägre prisklass.

  • Drivkraft: Bensin
  • Maxvikt: 150 kg
  • Motortyp: 1 cylinder, 4-takt, luftkyld
  • Effekt: 2.1 kW
  • Bromsar: Trumbroms och skivbroms
  • Bränsle: 95/98 blyfri
  • Bränslevolym: 5,4L
6

SKD Drax Awesome

elmoped klass 1

Budget

Utmanare

9

Pris

6

Kraftfullhet

8

Förvaringsutrymme

7

Användarvänlighet

7.5

Totalpoäng

Motivering: SKD Drax Awesome får höga poäng för sitt låga pris och förvaringsutrymme. Den är också användarvänlig. Men den tappar några poäng när det gäller kraftfullhet, vilket påverkar dess totalpoäng.

Även detta är en mycket prisvärd moped som trots sitt låga pris levererar på kvalitetsfronten! Bensindriven och med grym förvaring! Pris fr. 18 000 kr.

Ja här har vi den billigaste mopeden i testet, men den är en prima moped för det! Snygg design, hög kvalitet och med specailutforming för vårt karga, vilda nordiska klimat! Den erbjuder en hög komfort, är lätt och smidig och har goda förvaringsmöjligheter – ett stort utrymme under sitsen och ett praktiskt handskfack. Denna moped är bensindriven och har en låg sitthöjd, och det är möjligt att montera toppbox och pakethållare om man skulle behöva det. Det här är en riktigt fin och prisvärd moped, som kan vara ett perfekt val för dig som söker en bensindriven moped till ett riktigt bra pris. Att tänka på här är att mopeden monteras på plats, därför är det fördelaktigt att hämta upp den i butik vid köp, så får du hjälp med att allt hamnar där det ska!

  • Drivkraft: Bensin
  • Motortyp: 4-takt 50 cc
  • Bromsar: Skiva/trumma
  • Motorstyrka: 2,2 kW
  • Bränsle: 95 oktan
  • Bränslevolym: 5,5 liter
  • Maxvikt: 150 kg

Köpguide för mopeder klass 1

När du ska köpa en moped kan det förstås finnas många saker att tänka på, och vad som är viktigt för just dig vet bara du. Kanske önskar du en moped med mycket utrustning, eller ett visst utseende. Kanske är det snarare komforten som känns viktigast, eller funktionen. Oavsett vad som är viktigt så kan det vara en bra idé att fundera över just detta innan man bestämmer sig, för att minska risken för ett felköp. Ta gärna god tid på dig när du ska välja moped, och börja med att fundera över vad du ska fokusera på när du gör ditt val – vad som är viktigt för just dig. Kolla gärna runt på olika alternativ för att få inspiration och för att ta reda på vilka alternativ som finns, och fundera sedan över vad som känns viktigast för dig.

Det är dessa saker du ska fokusera på när du sedan gör ditt val. Här kommer vi att gå igenom några saker som kan vara bra att tänka på: drivmedel, räckvidd och maxvikt.

Drivmedel

I dag blir el som bekant allt vanligare för drift av fordon – oavsett om det handlar om cyklar eller bilar. Detta gäller förstås även mopeder, då väldigt många mopeder i dag är just elmopeder. Med det sagt så finns det fortfarande bensindrivna alternativ, för den som föredrar det.

Vilket alternativ som är bäst är förstås omöjligt att säga, då det är väldigt individuellt. En fördel med eldrivna fordon är förstås att de enkelt kan laddas hemma, och sedan vara klara att använda när de behövs. Man behöver helt enkelt inte stanna till vid någon bensinpump för att tanka. Med det sagt så fungerar det ändå på ungefär samma sätt: båda alternativen behöver drivmedel för att fungera, oavsett om de drivs med bensin och behöver tankas, eller med el och behöver laddas.

Räckvidd

När det gäller räckvidden så är den förstås bara intressant om man väljer en elmoped. Vill man slippa fundera över detta så bör man alltså välja en bensindriven moped. Räckvidden på elmopeder kan variera ganska mycket, men omkring 6-9 mil per laddning är vanligt.

Något annat som kan vara bra att fundera över är laddningstiden, eftersom även denna kan variera. Ofta tar det omkring 6-8 timmar att ladda batteriet fullt, men det kan som sagt variera mellan olika elmopeder. Om det känns viktigt med en kort laddningstid kan det här alltså vara bra att fundera över.

Även om man inte brukar räkna räckvidden på bensindrivna mopeder, så finns det faktiskt en motsvarighet här, nämligen tankens storlek. Desto mer bensin tanken rymmer, desto längre kommer du förstås på varje tankning när du tankar fullt. Ofta rymmer mopedens tank omkring 5-7 liter, men det här kan också variera en del och kan därför vara bra att fundera över om man vill komma så långt som möjligt, eller tanka så sällan som möjligt.

Maxvikt

Oavsett om du väljer en moped som drivs av el eller bensin kan maxvikten förstås vara intressant, och denna kan också variera en hel del. Maxvikten blir framför allt viktig om man är vuxen, och kanske dessutom väger lite mer – då är det förstås viktigt med en moped som klarar den vikten.

Maxvikten kan som sagt variera en del men ligger ofta omkring 150 kg, vilket förstås är en fullt tillräckligt maxvikt för de allra flesta. Med det sagt så finns det dock mopeder som inte klarar samma vikt, och därför kan det här vara väldigt viktigt att hålla koll på innan man väljer moped. Tyvärr är det inte alltid denna information finns med i produktbeskrivningen, men det går att ta reda på det genom att till exempel kontakta tillverkaren eller återförsäljaren.

Avslutande ord inför ditt köp av moped klass 1

En moped i klass 1 får köra en högre hastighet än en moped i klass 2, närmare bestämt upp till 45 km/h. Detta gör den till det självklara valet för de flesta, då du kommer fram hyfsat snabbt med en sådan samtidigt som den är smidigare än en bil. På så sätt kan mopeden bli ett komplement till bilen, eller kanske till och med helt ersätta den. Den ska köras i vanlig trafik, men kan enkelt ta sig förbi köer och liknande, vilket gör att den passar perfekt för pendling i städer. Den är dessutom befriad från de flesta tullavgifter, och i städerna blir det allt vanligare med gratis parkering för 2-hjuliga fordon.

Även om många tänker att en moped är ett fordon för de som ännu inte fyllt 18 år och kan ta körkort för bil, så är det faktiskt ett väldigt bra fordon även för vuxna. Bor man i en större stad så finns det som sagt en hel del fördelar jämfört med att köra bil, så som att man enkelt kan ta sig förbi långa och sega bilköer, och man slipper såväl många av de dyra tullavgifterna som parkeringsavgifter. För pendling i städer kan en moped alltså vara perfekt, men även i mindre orter eller ute på landsbygden kan det ibland vara ett bra val.

Mopeder finns såväl som vanliga, bensindrivna, men också som elmopeder. Oavsett vilket alternativ man väljer så finns det många fördelar med mopeder av klass 1. De passar perfekt för pendling, är billiga i drift, körkortet är billigare än ett vanligt körkort och ingår dessutom i B-körkortet, de får köras från 15 år, det finns ett stort utbud av mopeder i klass 1, de får köras i 45 km/h, de är ofta gratis att parkera och befriade från de flesta tullavgifter och har en låg bränsleförbrukning. Framför allt har mopeder ofta många fördelar jämfört med bilen, och elmopeder är dessutom så gott som ljudlösa.

Frågor och svar om mopeder

En moped klass 1 är ett fordon som har två, tre eller fyra hjul och en hastighet på max 45 km/h. Skillnaden mellan moped klass 1 och moped klass 2 är just hastigheten, en moped klass 2 får gå i max 25 km/h, en moped som går snabbare än så klassas som en moped klass 1.

För att få köra moped klass 1 ska man vara 15 år gammal och ha körkort klass AM. För att få ett AM-körkort krävs det att man har ett körkortstillstånd, bor permanent i Sverige eller studerar i Sverige sedan minst 6 månader, har gått en mopedutbildning hos en utbildare som är behörig, har gjort ett godkänt kunskapsprov hos trafikverket och inte har ett körkort från något annat EES-land.

Hur mycket en försäkring för moped klass 1 kostar kan variera ganska mycket, men omkring 2000 kronor per år är vanligt – även om det kan vara både mindre och betydligt mer än så. Många saker påverkar priset så som mopedens modell och hur gammal den är, och vart du bor någonstans. Det finns flera olika försäkringsbolag att välja mellan och även mellan dessa kan priset variera.

En EU-moped är en typ av lätt motorfordon som är vanligt förekommande inom EU. Den är gjord för att ha en motor med en effekt på högst 4 kW och en topphastighet på högst 45 km/h. Detta gäller Klass I som vi gått igenom i testet här, när det kommer till Klass II är det högst 25 km/tim som gäller. Kolla gärna in vårt bäst i test av moped klass två här! För att köra en EU-moped krävs vanligtvis att föraren är minst 15 eller 16 år gammal (åldersgränsen kan variera mellan olika länder) och har antingen ett mopedkörkort eller ett vanligt B-körkort. EU-mopeden måste vara registrerad och försäkrad för att användas i trafik.

Dela dina tankar

Om du redan har provat så får du gärna dela med dig av din kunskap här!
Du kan också ställa frågor så försöker vi hjälpa till.

  • Jag kör en NIU MQ och vill bara säga att den är grym men behöver mer lastutrymme. Jag använder en extern packbox för hjälmen eftersom jag tar moppen till jobbet.

  • Vi köpte en Viarelli Monztro till barnbarnet i sommar och det har varit väldigt bra med den. Han är nöjd och kör dagligen till träningen.

    1. Kopenscooter, 10/10-23 []

    Denna webbplats använder cookies

    Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Leadson AB, orgnr. 559366-9392 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

    Hantera dina cookieinställningar

    Nödvändiga cookies

    Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

    Funktionella cookies

    Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

    Cookies för statistik

    För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

    Cookies för personlig anpassning

    För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser