Innehållsförteckning
Detta inlägg innehåller affiliatelänkar

Att investera i en elbil är ett klokt val såväl för miljön som för plånboken. Det finns även flera fördelar med att ha en egen laddbox hemma. Med en laddbox hemma kan du ladda både snabbare, säkrare och billigare. Frågan är då, vilken laddbox är den bästa? Vi har sammanställt en guide om vad en laddbox är, vilka fördelar som finns, samt vad du ska tänka på inför köpet. Sist men inte minst så finner du vårt stora laddbox bäst i test som hjälper dig att välja rätt inför köpet.

Så fungerar det att ladda elbilen med en laddbox hemma

En laddbox, eller laddstation som det också kallas, är en box som monteras upp på en vägg eller stolpe i anknytning till elbilens parkering. Denna laddstation är en slags elinstallation som är speciellt utformat för laddning av elfordon. Produkten är designad för att klara av en högre belastning under en längre tid, samtidigt som det är en säker metod för laddning av din elbil. Många av laddboxarna som finns på marknaden är både innovativa och uppkopplade vilket gör dem enkla att använda. Den största skillnaden mellan en laddbox och ett generellt eluttag, är således att laddboxen klarar av en hög belastning, vilket resulterar i en snabbare laddning.

Att använda ett vanligt vägguttag hemma bör absolut endast göras i nödfall då det innebär en stor påfrestning. Detta eftersom vägguttaget inte har optimerats för att klara av att ta ut så höga effekter under en lång tidsperiod och det kan därför överbelasta elen i hemmet. 

 

Fördelar med att ha en laddbox hemma

  • Elbilen laddar snabbare – Laddningen går mycket snabbare med hjälp av en laddbox. Med en laddbox kan du ladda upp till fyra gånger snabbare jämfört med ett vanligt vägguttag. Detta eftersom det går att ladda med en högre effekt, vilket betyder att du kan nyttja ditt elfordons fulla laddkapacitet.
  • Säkert – Att ladda från en laddbox är säkert. Detta eftersom en laddbox är designad för att upptäcka eventuella fel samtidigt som den avbryter laddningen när batteriet i elbilen är fulladdat.
  • Tidsbesparande – Genom att ladda elbilen med en laddbox hemma kan du ladda medans du sysselsätter dig med annat. Du sparar således en hel del tid.

Fördelar med elbil

Det finns många fördelar med elbilar – de är både tysta, billiga i drift samtidigt som de är mindre skadliga för miljön än sina fossila syskon. Tillväxten av nya elfordon har aldrig förr varit starkare äv vad den är just nu. I september 2020 noterades flera nya rekord enligt Elbilsstatistik.se§

  • ökningen för elfordon nådde toppnoteringen med 65 % på 12 månader
  • en milstolpe på 100 000 laddhybrider passerades
  • nya elbilar har en fortsatt kraftig ökning på marknaden

Att välja en bra elbil är viktigt, men minst lika viktigt är det att välja rätt laddbox som passar dina behov och preferenser.

Så väljer du rätt laddbox hemma

Den stora frågan är då hur du lyckas välja rätt laddbox? Det är inte helt enkelt att veta vilken laddbox du ska välja till din elbil. Det finns ett stort sortiment av laddboxar på marknaden och priserna varierar stort. Vi går därför igenom ett par aspekter du bör tänka över när du ska köpa en laddstation.

Först och främst så ska du ta reda på vilken typ av kontakt ditt elfordon har. Numera finns det två olika slags kontakter med hänsyn till laddning i en laddbox. Dessa kontakter kallas för typ 1 och typ 2. Ett bra sätt för att undersöka vilken typ av kontakt fordonet har är att öppna laddluckan på bilden. Då kan du enkelt avgöra om kontakten har en rund form (typ 1) eller om den har en platt ovansida (typ 2).

Så snabbt laddar du med en laddstation

Det är din elbilen som bestämmer hur snabbt din laddbox laddar – du har alltså inte möjlighet att ladda fortare än vad din bil tillåter. Såvida du inte kör en längre sträcka än ett par mil varje dag så behöver du ingen megastark laddare. Du kan du istället spara pengar på att välja en 3.7kw laddare. Nedan finner du en vägledning:

  • 1-fas 16A ca 2 mil/timme
  • 1-fas 32A ca 4mil/timme
  • 3-fas 16A ca 5mil/timme
  • 3-fas 32A ca 10mil/timme

Tänk på att om ni äger två bilar i hushållet, kan det vara en god idé att köpa en dubbelladdare.

Ladda din elbil med en laddbox hemma – priser

En laddbox kan ha stora prisskillnader, från 10 000 kronor upp till 35 000 kronor. Priset avgörs dels på vilken typ av laddbox du valt, vilken laddningseffekt du önskar samt även installationskostnaden. Själva installationen av en laddbox hemma brukar kosta från 2 000 – 10 000 kronor. Numera finns det ett speciellt bidrag du har möjlighet att ansöka om som ger 50% i bidrag på laddstation och installation. Bidraget heter ”ladda-hemma-stödet”  och kan sökas hos Naturvårdsverket så snart din laddstation installerats.§

Laddbox Bäst i Test 2020 – Hemfakta

Vi har nedan sammanställt ett utförligt bäst i test om laddboxar för att göra det enklare för dig att hitta rätt bland alla laddboxar. Vi har delat in testet i två delar, typ 1 och typ 2 för att göra det enklare för dig att hitta rätt laddbox hemma. 

 

Bästa laddboxen för typ 1 

Testvinnare typ 1: Charge Amps Halo laddbox för elbilar 3,7 kW 1-fas 

Vår vinnare för typ 1 blev denna laddbox från Charge Amps då den är speciellt utvecklad för det nordiska klimatet och har en inkluderad molntjänst, pris från ca 12 000 kr (19 000 kr med installation).

 

Charge amps halo laddbox bäst i test

Denna laddbox Charge Amps Halo är en mycket smart laddbox för laddning av laddhybriden eller elbilen. Laddboxen finns med effekterna 3,7 kW, 7,4 kW och 11 kW. Det medföljer en 7,5 meter lång kabel med Typ-1 laddkontakt. Fördelar med den här laddboxen är att den är speciellt utformad för det nordiska klimatet och tål därmed både låga temperaturer, snö och regn. Kyla påverkar inte heller kabeln, utan den behåller sin mjukhet även vid minusgrader. Vi uppskattar att Charge Amps Halo inkluderar en molntjänst som kan kommas åt i både datorn och mobilen för full kontroll.

Fördelar

  • Laddboxen är berättigad statens bidrag “Ladda bilen”
  • Kan monteras såväl utomhus som inomhus
  • Tål låga temperaturer
  • Inkluderar smart molntjänst

Nackdelar

  • Inga nackdelar

PRIS OCH INFORMATION:

 

Utmanare typ 1: Garo GLB 3,7 kW laddbox 

Vår utmanare för typ 1 blev laddboxen från Garo som har dynamisk lastbalansering som automatisk reducerar strömmen till elfordonet, pris ca 17 000 kronor med installation.

GLB 3,7 kW fast kabel Typ 1

GARO GLB, 3,7 kW är en mycket säker laddbox som lämpar sig för laddning av elfordonet i hemmet. Vi uppskattar att Garo kommer med en smart dynamisk lastbalansering, vilket betyder att den automatiskt reducerar laddströmmen till fordonet. Detta minimerar således risken att en eventuell huvudsäkring till hemmet löser ut. Laddboxen har dessutom flera andra innovativa funktioner som smidigt kan ställas in via WIFI från både dator, mobiltelefon, surfplatta eller alternativt kopplas upp till hushållets lokala nätverk.

Fördelar

  • Smart dynamisk lastbalansering
  • Mycket säker att använda
  • Kan ställas in via wifi för fler smarta funktioner

Nackdelar

  • Tål kyla sämre jämfört med testvinnaren

PRIS OCH INFORMATION:

 

Bästa laddboxen för typ 2 

1:a plats typ 2: Charge Amps AURA Wallbox 2x22kW 

Vår testvinnare i typ 2 blev Charge Amps nyaste tillskott Aura laddstation, som är tillverkad av ett hållbart återvunnet aluminium material, pris ca 34 000 kronor.

Charge Amps AURA Wallbox

Charge Amps AURA är en av de nyaste laddstationerna på marknaden. Intressant att känna till är att den är designad av Joachim Nordwall som är co-designer hos svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg. Ett par fördelar med denna laddstation är att den kommer med två uttag vilket gör att du kan ladda 2 bilar med 22 kW samtidigt. Naturligtvis går det även att ställa in önskad laddström om du har en installation i hemmet som inte förmår att hantera den maximala strömstyrkan.

Fördelar

  • Tillverkad av ett hållbart återvunnet aluminium material
  • Uppkopplad med molntjänst
  • Två uttag – lastbalansering mellan uttagen
  •  22 kw – men kan med fördel ställas ner till önskad effekt

Nackdelar:

  • Högt pris

 

2:a plats typ 2: Charge Amps Halo laddbox 3,7 kW

På andra plats för typ 2 blev laddboxen från Charge Amps Halo då den tål riktigt låga temperaturer och har en inkluderad molntjänst, pris ca 10 000 (19 000 kronor med installation).

Charge Amps Halo laddbox 3,7

Charge Amps Halo är en innovativ laddbox speciellt utformad för laddning av din elbil eller laddhybrid. Du kan välja mellan effekterna: 3,7 kW, 7,4 kW och 11 kW. I den här varianten medföljer en kabel på 7,5 meter med typ 2 laddkontakt. Laddboxen är utformad för det hårda nordiska klimatet och klarar av både kyla, regn och snö. Ett stort plus är att Charge Amps Halo inkluderar en smart molntjänst där du finner rapporter och analyser, och givetvis kan den kommas åt i både datorn och mobilen, vilket ger dig kontroll. Dessutom finns det ett extra 230-voltsuttag (Schuko) på laddboxens undersida som kan användas när du har behov för att koppla in exempelvis en gräsklippare eller elcykel.

Fördelar

  • Berättigad statens stöd “Ladda bilen”
  • Montering lämplig både utomhus som inomhus
  • Tål kyla, regn och snö
  • Inkluderar en smart molntjänst

Nackdelar

  • Inga nackdelar

PRIS OCH INFORMATION:

 

3:e plats: Garo GLB 3,7 – 7,4kW 

På tredje plats för typ 2 blev laddboxen GARO GLB som är förberedd med säkerhetsfunktionen DC-felövervakning, pris ca 14 000 kronor.

Garo GLB 3,7 - 7,4kW 

Den här laddboxen från Garo GLB kommer med typ-2 EV-uttag och är ställbar mellan 3,7 – 7,4kW vid dipswitchar. GARO GLB är en av de säkraste laddboxarna på marknaden och den är skyddad mot DC-felströmmar samt även förberedd med dynamisk lastbalansering. Detta reducerar fordonets laddström automatiskt samtidigt som det minskar risken att en huvudsäkring löses ut i hemmet. Det finns också möjligheter för att aktivera ett flertal andra smarta funktioner och laddboxen kan då kompletteras med antingen RFID-läsare eller kommunikationskort. Det enda negativa med den här laddboxen är att den tål kyla sämre än andra laddboxar, och elkabeln blir något stel vid minusgrader.

Fördelar

  • DC-felövervakning
  • Ställbar mellan 3,7 – 7,4 kW.
  • Mycket säker laddbox
  • Kan kompletteras med RFID-läsare eller kommunikationskort för fler funktioner

Nackdelar

  • Tål kyla lite sämre

PRIS OCH INFORMATION:

4:e plats: Keba KeContact P30 eMobility Mode 3 20 A 4.6 kW 

På fjärde plats bland laddboxar för typ 2 hittar vi Keba KeContact P30 eMobility Mode som är utrustad med LED-display vilken ger en bra statusöversikt, pris ca 10 000 kronor (utan installation).

Keba KeContact P30 eMobility ModeKeba KeContact P30 är en snabb och säker laddbox som är särskilt lämplig för privatpersoner som snabbt vill ladda sina elbilar och elhybrider. KEBA-laddstationen är avsedd för både vägg- och golvmontering med en fot. Den här laddboxen passar utmärkt för både inomhus eller utomhusplacering, och kan monteras på både husvägg, garagevägg eller carport. En av de största fördelarna med Keba är att den har en driftdisplay med flerfärgad LED, vilken ger användaren en bra översikt över laddningsprocessens status. Laddboxen kommer även med RJ45 felsökningsgränssnitt. Det som drar ned betyget är att det inte finns någon uppkoppling via molntjänst där du kan se status på laddboxen även när du inte är hemma.

Fördelar

  • Flerfärgad LED-display för statusöversikt
  • RJ45 felsökningsgränssnitt
  • Passar både för inomhus- och utomhusmontering
  • Snabb och säker laddning

Nackdelar

  • Kan ej kopplas upp via molntjänst

PRIS OCH INFORMATION:

 

5:e plats: Juice technology Phaser eMobility 2 – 16 A 5.8 kW

Juice Phaser hamnar på femte plats bland typ 2 laddboxar eftersom denna laddar elbilen på nolltid och har en enkel montering, pris ca 15 000 kronor (utan installation).

Juice technology Phaser eMobility 2

Juice Phaser är en mycket snabb laddbox som tål det nordiska klimatet bra och som är vattentät enligt IP65-standarden. Laddboxen är kompatibel med Juice Booster, som automatiskt låter dig ställa in lämplig laddningsströmstyrka för elbilen. En stor fördel med Juice Phaser är att den kommer med en intelligent snabbupphängning som gör att laddboxen enkelt kan monteras upp på väggen. Vi saknar dock uppkoppling genom molntjänst och detta drar därmed ned betyget.

Fördelar

  • Klarar av det nordiska klimatet
  • Mycket enkel att montera upp tack vare snabbupphängningen
  • Kompatibel med Juice Phaser som automatiskt ställer in en passande laddningsströmstyrka

Nackdelar

  • Kan ej kopplas upp via molntjänst

PRIS OCH INFORMATION:

 

Att tänka på vid installation av laddbox hemma

Det är mycket att tänka på inför en installation av en laddbox. Laddning av elfordon innebär en högre belastning på elanläggningen i hemmet. Därmed behöver du säkerställa att din anläggning klarar av att hantera förändringen. Har du behov av en högre huvudsäkring behöver du först och främst ta kontakt med ditt elnätsföretag för att få hjälp.

Utmaningen är således inte enbart den ökad belastning, men även då en ökad belastning sker under en lång tid. Det är mycket viktigt att laddboxen eller laddstationen installeras av ett behörigt elinstallationsföretag. För att smidigt kontrollera ett visst elföretag kan du använda Elsäkerhetsverkets hemsida. Alla behöriga företag finns listade i deras register, vilket är en trygghet.

Därför kan en jordfelsbrytare vara nödvändigt

I vissa fall kan det vara en god idé att investera i en jordfelsbrytare som förhindrar att strömmen försvinner på felaktig väg till jorden, till exempel via laddboxen. Jordfelsbrytaren fungerar som på så sätt att den mäter så att samma mängd ström som gick åt till laddningen av elfordonet även återvänder i neutralledaren, vilket annars gör att den bryter laddningen.

Kabeln som medföljer med elbilen vid köp – kan man använda den?

De flesta elbilar levereras med en Mode 2 kabel. Den här kabeln är utrustad med en vanlig stickkontakt i ena änden samt en typ 2 eller typ 1 kontakt andra änden som skall kopplas in i elbilen. Som vi har nämt tidigare bör du undvika att ladda elbilen i ett vanligt vägguttag, det ska alltså endast göras vid absoluta nödlägen eller tillfälliga situationer. Att ladda elbilen med en Mode 2-kabel är således vad som är bäst i en akut situation där det inte finns tillgång till en laddbox.

Därför ska du undvika att ladda i ett vanligt vägguttag

Vi avråder dig starkt från att ladda elbilen dagligen i ett vanligt eluttag på grund av följande orsaker:

  • Vägguttag i hemmen är inte utformade för att tåla en så pass hög belastning under den långa tid som det krävs för att ladda en elbil. Detta kan leda till värmebildning vilket i slutänden kan betyda en risk för brand.
  • Som regel har vägguttag inte en dedikerad säkring och vid överbelastning kan således den tid det tar att ladda elbilen bli oförutsägbart.
  • Använder du Mode 2-kabeln dagligen kan detta leda till slitage mellan elkabel och kontakt.

Så långt kan du köra på en laddning

Sträckan du kan köra på en laddning beror dels på batteriets storlek men även hur mycket av bilens värmesystem och luftkonditionering som används. Batteriutveckligen har gått mycket snabbt framåt de sista åren. Numera kan elbilar som har 100% eldrift köra sträckor på minst 120 km på en och samma laddning. Detta räcker som regel ett par dagar för de flesta personer.

Skillnader mellan laddbox typ 1 och typ 2

De stora biltillverkarna har inte ännu lyckats enas kring hur en standard laddkontakt skall se ut. Av den anledningen finns det två sorter, typ 1 och typ 2. Europeiska bilar har den europeiska standarden, d.v.s typ 2 och tillämpas av biltillverkare som Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen, Volvo och några fler. Även vissa bilmärken som exempelvis Toyota och Hyundai har börjat att anpassa sina el/hybridbilar till den europeiska marknaden och tillämpar därmed typ-2 standard på dessa.

Har du ett fordon med typ 1-uttag, exempelvis en Mitsubishi Outlander så har du även möjlighet att köpa en laddstation med typ 2-uttag. Du ska då använda den med en lös kabel med typ 2 i den ena änden och typ 1 i den andra änden.

Genom att välja en fast kabel till din laddbox kommer det bli lite smidigare att ladda elbilen eftersom du inte ens behöver öppna bagageluckan. Du slipper även veckla ut en lös kabel, och föra in kontakterna i både bilen och laddboxen. Om du däremot väljer en laddbox med uttag får du en större flexibilitet eftersom alla elbilar, oavsett med typ 1 eller typ 2 uttag, kan laddas via din laddbox.

Om du redan äger eller har planer på att köpa en bil med typ 1 uttag, kan du däremot överväga att köpa en laddbox med uttag istället för att välja en fast typ 1 kabel. Detta för att undvika att behöva införskaffa en ny laddbox med typ 2 kabel när det är dax för nästa bilköp. Tänk också på att statens stöd Ladda-hemma, har som krav att laddboxen skall vara kapabel för att ladda ett typ 2 uttag.

Frågor och svar om laddboxar

Vad kostar en laddbox till en elbil?

En laddbox till en elbil eller hybrid kan ha stora prisskillnader och vanligtvis får du betala mellan 10 000 – 35 000 kronor, där priset påverkas av vilken typ av laddbox du valt, laddningseffekt samt installationskostnaden.

Hur installerar jag laddboxen hemma?

Laddboxen skall installeras direkt in i elcentralen vilket betyder att detta endast får göras av behörig elektriker. 

Kan jag montera laddboxen i alla slags miljöer?

Laddboxen kan oftast placeras på antingen en vägg, stativ eller fundament och vanligtvis kan du montera laddboxen både inomhus och utomhus, då i de flesta laddboxar är klassade med IP44 och IK08. 

Hur många bilar kan laddas samtidigt?

Med en standard laddbox kan endast en bil laddas åt gången, och önskar du ladda två elbilar, kan det vara smart att investera i en dubbelladdare.

Laddbox Bäst i Test 2020 – Hemfaktas lista

  • Testvinnare typ 1: Charge Amps Halo laddbox för elbilar 3,7 kW 1-fas 
  • Utmanare typ 1: Garo GLB 3,7 kW laddbox 
  • 1:a plats typ 2: Charge Amps AURA Wallbox 2x22kW 
  • 2:a plats typ 2: Charge Amps Halo laddbox 3,7 kW
  • 3:e plats: Garo GLB 3,7 – 7,4kW 
  • 4:e plats: Keba KeContact P30 eMobility Mode 3 20 A 4.6 kW 
  • 5:e plats: Juice technology Phaser eMobility 2 – 16 A 5.8 kW

 

Skriv en kommentar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här