10 enkla sätt att förbättra din hälsa

De flesta människor funderar ibland över sin hälsa och hur den skulle kunna förbättras. De flesta förändringar känns dock allt för stora och utmanande, vilket gör att man kanske släpper tanken lika snabbt som den kom upp. Men det finns faktiskt många enkla sätt att förbättra sin hälsa, och här får du tio tips på hur du kan göra!

1. Ät rätt – och drick mycket vatten

Att äta bra mat är förstås viktigt för att man ska må bra. Det här kanske inte alltid är det enklaste dock, om man i dagsläget äter väldigt onyttigt. Kom ihåg att även små förändringar kan göra stor skillnad i längden – börja med att ta bort ett onyttigt livsmedel eller byta ut någonting, ät mindre portioner eller kanske mer grönsaker. Och kom ihåg att dricka mer vatten – om du till exempel dricker mycket läsk kan det vara en bra idé att byta ut en del av läsken, eller allting, mot vatten.

2. Hemmaträning & vardagsmotion

Att det är viktigt att röra på sig vet nog alla, men trots det är det ofta svårt att få in den där vardagsmotionen eller träningspasset i den hektiska vardagen. Hemmaträning är för många ett perfekt sätt att få träningspasset att bli av, eftersom du kan träna precis när du vill och inte behöver orka ta dig till gymmet. Det kan alltså vara värt att investera i ett gåband, en crosstrainer, en spinningcykel eller något annat du finner nöje av. Välj det du själv tycker är roligast, för det viktigaste är trots allt att träningen blir av. Det kan också vara en bra idé att börja med, eller komplettera med, enklare träningsutrustning som hantlar eller hopprep. Även vardagsmotionen är förstås viktig, och det är dessutom ett väldigt enkelt sätt att bli mer aktiv.

3. Uppskatta det lilla

Det enklaste, eller åtminstone säkraste sättet, att bli lycklig och må bra är att börja uppskatta det lilla. Ett sätt att göra det kan vara att börja leva i nuet. Lägg bort telefonen så ofta som möjligt, fokusera på det du gör och var närvarande. Det låter kanske svårt, men det är enklare än vad man kan tro, och det ger snabbt effekt. Ställ dig frågan ”vad får jag ut av detta?” och ”finns det något bättre att lägga min tid på?” varje gång du börjar slösurfa eller scrolla på sociala medier. Kanske finns det en familj som vill ha uppmärksamhet, en vän du kan ringa eller träffa eller någonting som du verkligen vill göra och som får dig att må bra. Var sedan fullt närvarande när du gör det, lyssna på andra när de pratar, ha inlevelse när du leker med dina barn och njut av varje stund. I början är det här något du behöver påminna dig om varje dag, hela tiden, men med tiden blir det lättare och lättare. Övning ger färdighet!

4. Håll koll på dina värden

Något som är väldigt viktigt, men som de flesta glömmer bort, är att hålla koll på sina värden. Vitamin- och mineralbrister är vanligare än vad man kan tro, och det är så enkelt att ta reda på om man har någon brist. Om du är trött en längre tid och inte hittar någon förklaring kan det bero på en brist, men det finns förstås även många andra symptom. Be din läkare om ett blodprov, och se till att göra det någon gång varje år för att hålla koll på att alla värden ser bra ut.

5. Sov tillräckligt

Alla vet förmodligen redan hur viktig sömnen är, och det är kanske inte alltid så enkelt att påverka den. Sömnproblem är vanliga, och många lider av det i många år. Mycket kan man dock göra själv, till exempel se till att det är mörkt, svalt och tyst i sovrummet. Vad som fungerar bäst är dock individuellt, så försök hitta sömnrutiner som fungerar för dig – och prioritera din sömn.

6. Återhämtning

Alla människor behöver vila ibland, men att halvsova framför tv:n för att man är helt slut efter en lång dag är sällan tillräckligt. Försök att få in återhämtning regelbundet under hela dagen, ta korta pauser, gör saker som du tycker om och rör på dig. Ett enkelt sätt att få till återhämtning kan vara att skaffa en massagekudde eller fotmassage, då blir det enkelt att unna sig en massage precis när man vill – och massage har dessutom många andra hälsofördelar.

7. Andas rätt

Det enklaste sättet att förbättra hälsan är förmodligen att andas – men på rätt sätt. Och här finns det egentligen hur många sätt som helst som kan klassas som ”rätt”, men att lära sig några av dessa sätt är definitivt en bra idé. Hur vi andas har faktiskt stor betydelse för hur vi mår, så det här är ett jätteenkelt sätt att må bättre.

8. Sluta med socker

De flesta ser det knappast som något enkelt att sluta med socker. Om man äter godis och fikabröd nästan dagligen så kan det kännas omöjligt, men då är det faktiskt en extra bra idé att sluta helt med socker. För faktum är att det enklaste oftast är att sluta helt, istället för att minska intaget. Om du inte vill sluta helt med socker, så kan du åtminstone sluta med godis och fikabröd men tillåta dig att äta socker i livsmedel – till exempel ketchup och sylt. Det kommer säkert vara jobbigt i början, men de flesta vänjer sig ändå ganska snabbt – och hälsovinsten är stor.

9. Var snäll mot dig själv

Även om det här kan kännas självklart så är det inte alltid så enkelt. Påminn dig själv varje dag om att du duger som du är, att du gör ditt bästa och att du inte är dålig bara för att något går dåligt. Det är okej att misslyckas, det viktiga är hur vi hanterar det – försök igen, testa ett nytt sätt eller släpp det, men döm inte dig själv för hårt. Ingen människa är perfekt, och ingen lyckas varje gång, men att försöka och att alltid göra sitt bästa räcker långt.

10. Vårda dina relationer

Ännu en självklarhet, men också något vi ibland glömmer bort. Vårda dina relationer, och ta hand om dina nära och kära. Ta tillvara på tiden tillsammans, och glöm inte bort att säga ”jag älskar dig” till dina närmsta. Forskning har många gånger påvisat hur viktigt det är med relationer, och hur mycket det påverkar vår hälsa. Men kom också ihåg att avsluta dåliga relationer – du bestämmer vilka människor du vill omge dig med, så välj dina relationer med omsorg, undvik människor som får dig att må dåligt och ta hand om de relationer som får dig att må bra.

Frida Engström

Jag älskar att testa och jämföra produkter som jag själv använder i hemmet och med tre barn blir det även mycket tester av barnrelaterade produkter 👶 Kommentera gärna och dela mina inlägg ❤️

Lämna en kommentar