En elmoped klass 1 passar kanske framför allt bra för tonåringar som vill kunna ta sig runt själv – till skolan eller till kompisar, till exempel. Det kan också vara ett bra alternativ för vuxna, som komplement till bilen eller för att helt ersätta behovet av bil, beroende på vart man bor och vilka behov man har. Det finns dock många olika elmopeder att välja mellan, och mycket att tänka på när man köper en sådan, och här kommer vi därför att gå igenom dessa saker. Här hittar du också de bästa elmopederna i olika prisklasser.

Köpguide för elmoped klass 1

Oavsett vilken typ av fordon du köper – bil, cykel, moped, motorcykel eller något annat – så finns det förstås många saker att tänka på. Det kan finnas en hel del skillnader mellan olika fordon av samma modell, och därför är det viktigt att ha koll på vilka dessa är och välja den elmoped som är rätt val för just dig. Här kommer vi att gå igenom några av alla saker som kan vara bra att tänka på, innan du bestämmer dig.

Utformning

Eller mopeder ser väl i stort sett likadana ut? Ja, men samtidigt inte. För det första så finns det ju såväl vanliga mopeder som mopedbilar. En mopedbil är egentligen en korsning mellan en bil och en moped – den är utformad som en liten bil, men fungerar som en moped, och klassas som en sådan. Det är alltså främst en moped, även om den ser ut som en bil. Detta är alltså en utformning. Men även om man vill ha en elmoped med mer klassisk utformning, så finns det en del variationer. De kan till exempel se sportiga ut, kännas smidiga eller mer rejäla och har många olika utseenden. Kolla gärna runt på olika alternativ, lägg märke till skillnader i utformningen – såväl estetiska som mer praktiska – och fundera över vad som passar dig bäst.

Körsträcka

En elmoped drivs av ström, den laddas alltså och kan sedan köras en viss sträcka innan den behöver laddas igen. Hur långt mopeden kan gå innan nästa laddning varierar dock mellan olika modeller, och här kan det förstås vara bra att välja en som tar dig längre på en laddning. Kör man främst korta sträckor, och kommer ihåg att ladda tillräckligt ofta, så är det här förstås inget måste. Om man däremot kommer använda elmopeden ofta, köra längre sträckor eller helt enkelt vill slippa ladda den ofta så kan det förstås vara en fördel med ett batteri som håller lite längre – eller tar dig lite längre. En del elmopeder kommer 4-5 mil per laddning, medan andra kan komma dubbelt så långt och mer därtill.

Utrustning

Vanlig utrustning är till exempel LCD-display med hastighetsmätare och batteriindikator, LED-strålkastare, bromsljus och liknande. Ofta sådant som en elmoped måste ha, men det finns också annan utrustning som mer handlar om bekvämlighet eller praktiska egenskaper, och som kan variera en del mellan olika mopeder. Det kan vara fack och annan typ av förvaring, krok för upphängning, USB-uttag och utrustning som ökar komforten.

Hemfaktas test av elmopeder klass 1


Vi har tagit fram de bästa elmopederna i tre olika prisklasser – premium, mellan och budget. Oavsett vad du letar efter kan du med stor sannolikhet hitta det här.

Bäst i test premiumklassen: NIU MQi GT Standard Range – bästa elmopeden klass 1 2021


Det här är en riktigt högkvalitativ och kraftfull elmoped, som tar dig långt på varje laddning och har flera smarta och användbara funktioner. Ca pris 39 000 kr.

bästa elmopeden klass 1 2021

En stor fördel med denna elmoped är den långa räckvidden – med denna elmoped kommer du hela 12 mil på varje laddning. Perfekt för dig som behöver använda mopeden ofta, eller för att åka längre sträckor – eller som bara vill slippa ladda så ofta. Men denna elmoped behöver du inte oroa dig för sträckan, den tar dig dit du ska.

Denna elmoped har en stark motor, och en annan stor fördel är att den har GPS-spårning via en app. Den är uppkopplad via ett SIM-kort och en GPS-sändare, och via en app som du laddar ned till din mobiltelefon kan du alltid hålla koll på batteristatus, räckvidd, körhistorik samt vart mopeden befinner sig.

Fördelar

  • Hög kvalitet
  • Lång räckvidd
  • Stark motor
  • GPS-sändare
  • Praktisk app

Nackdelar

  • Möjligen något dyr

Specifikation

  • Räckvidd: 12 mil
  • Färg: Svart
  • Bromsar: Skivbroms fram och bak
  • Fälgar: 14 tum fram och bak
  • Vikt: 92 kg

MER INFORMATION OCH PRIS:


Bäst i test mellanklassen: NIU MQi+ Sport Extended Range – prisvärd elmoped


Det här är en högkvalitativ elmoped som är lätt och smidig, och som även har många användbara funktioner och en hyfsat lång räckvidd. Ca pris 30 000 kr.

prisvärd elmoped

Med den här praktiska elmopeden får du en körsträcka på 9 mil, perfekt för dig som behöver komma lite längre eller helt enkelt vill slippa ladda mopeden hela tiden. Den är lätt och smidig, vilket också gör den enkel att hantera, och den har smart GPS-spårning via en app. I appen kan du se batteristatus, räckvidd, körhistorik och vart mopeden befinner sig.

Här finns flera smarta funktioner: LCD-upplyst instrumentbräda, kontroller som är lättåtkomliga och batteri som är löstagbart. Denna elmoped är också tyst och klimatsmart, och den kräver minimalt med service. Den är även standardutrustad med larm.

Fördelar

  • Hög kvalitet
  • Lätt och smidig
  • Hyfsat lång räckvidd
  • GPS-spårning
  • Praktisk app
  • LCD-upplyst instrumentbräda
  • Lättåtkomliga kontroller
  • Löstagbart batteri
  • Tyst och klimatsmart
  • Kräver minimalt med service

Nackdelar

  • Möjligen något dyr

Specifikation

  • Körsträcka: 9 mil
  • Färg: Silver
  • Bromsar: Skivbroms fram och bak
  • Vikt: 60 kg
  • Maxlast: 160 kg

MER INFORMATION OCH PRIS:

Bäst i test budgetklassen: Elmoped Viarelli GT1e – billigaste elmopeden i vårt test

Det här är en riktigt prisvärd elmoped som trots sitt låga pris har många fördelar. Detta kan vara rätt val för dig som vill ha en bra elmoped, till ett riktigt bra pris. Ca pris 16 000 kr.

billigaste elmopeden i vårt test

Denna prisvärda elmoped håller, trots det låga priset, en hög kvalitet och den har en enkel och funktionell design. Med denna elmoped kommer du 6 mil per laddning, och här har men dessutom lagt fokus på bekvämlighet och komfort.

Under sadeln finns förvaring, och det finns också en lättläst instrumentpanel som visar all den information du kan behöva. Det här är en riktigt bra elmoped, som passar perfekt för den som söker en billig – men samtidigt riktigt bra – moped.

Fördelar

  • Mycket prisvärd
  • Lågt pris
  • Hög kvalitet
  • Enkel och funktionell design
  • Bekväm
  • Förvaring under sadeln
  • Lättläst instrumentpanel

Nackdelar

  • Inga nackdelar

Specifikation

  • Fälgar: 10 tum
  • Sitthöjd: Ca 75 cm
  • Räckvidd: 6 mil
  • Bromsar: Skivbroms fram och bak

MER INFORMATION OCH PRIS:

Avslutande ord inför ditt köp av elmoped

För att få köra en elmoped klass 1 krävs det att man har körkort med behörighet AM, eller ett körkort med någon annan behörighet. Om man tagit traktorkörkort före 1 oktober 2009 så får man också köra moped klass 1.

Om man inte redan har ett körkort med minst behörighet AM så behöver man alltså ta ett sådant. För att göra det krävs det att man har ett körkortstillstånd, är permanent boende i Sverige eller studerar här sedan minst 6 månader tillbaka. Man behöver också ha gått en mopedutbildning hos en behörig utbildare, ha fyllt 15 år och gjort ett godkänt kunskapsprov hos Trafikverket. Slutligen får man inte ha ett körkort från något annat EES-land, men har man ett sådant så går det att byta mot ett svenskt körkort.

Mopedutbildningen för AM-körkort består av såväl teori som praktiska delar. För att få göra det sistnämnda, de praktiska delarna, måste man ha fyllt 14 år och 9 månader samt ha ett körkortstillstånd.

Utbildningen är minst 12 timmar lång och den ska ske hos en behörig utbildare. Minst fyra timmar av utbildningen är praktisk träning. Exakt hur lång utbildningen blir beror på hur man klarar de olika momenten, både teoretiska och praktiska. Utbildningen kan alltså bli längre än 12 timmar, men som minst är den 12 timmar lång.

Det är utbildaren som bedömer när man har uppnått kursplanens mål, och då rapporteras det att man har gått utbildningen. Därefter kan man boka kunskapsprov hos Trafikverket. Utbildningen gäller i fem år.

Det kan också vara bra att känna till att man inte får övningsköra privat med moped, utan det får endast göras hos utbildaren. Något annat som kan vara bra att känna till är att det ofta kostar en del att ta körkort för moped. Det som kostar mest är utbildningen, som vanligtvis kostar mellan 4000 och 5000 kronor. Priset varierar dock mellan olika trafikskolor och vad som ingår. Utöver det tillkommer kostnaden för körkortstillstånd, kunskapsprov, synundersökning, fotografering och tillverkning av körkort. Även kostnader för teoribok och/eller körkortsfrågor online kan tillkomma.

 

Vanliga frågor och svar om elmopeder

Vad är skillnaden mellan elmoped klass 1 och klass 2?

Klass 1 har en högre maxhastighet, upp till 45 km/h i stället för 25 km/h som klass 2. Klass 1 körs på vanliga bilvägar, medan klass 2 kan köras på bilvägar eller cykelvägar.

Behöver man körkort för elmoped klass 1?

Som minst behövs förarbevis med behörigheten AM.

Vad kostar en elmoped klass 1?

En elmoped klass 1 kostar ofta från 15 000 kronor och uppåt. Det finns elmopeder i många olika prisklasser, men de billigaste elmopederna brukar ligga runt 15 000 kronor.

 

Elmoped klass 1 bäst i test – de bästa klass 1 elmopederna 2021

  • Bäst i test premiumklassen: NIU MQi GT Standard Range – bästa elmopeden klass 1 2021
  • Bäst i test mellanklassen: NIU MQi+ Sport Extended Range – prisvärd elmoped
  • Bäst i test budgetklassen: Elmoped Viarelli GT1e – billigaste elmopeden i vårt test

 

Skriv en kommentar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här