Farlig mat för barn – de här produkterna kan skada ditt barn!

Farlig mat för barn
Farlig mat för barn - 10 produkter som kan skada ditt barn!

Barn, framförallt under fem års ålder, löper en ökad risk för livsmedelsburna sjukdomar och relaterade komplikationer eftersom deras immunförsvar fortfarande är under utveckling. Små barn med immunsystem under utveckling kan inte bekämpa infektioner lika bra som vuxna. Dessutom produceras mindre magsyra hos barn, magsyra dödar skadliga bakterier och minskar risken för att bli sjuk genom farlig mat.

Varningslista med farlig mat för barn.

Kanel

Tyvärr har det inte varnats tillräckligt om att kanel är farligt för barn. Med tanke på hur vanligt det är att vi ger våra barn kanelbullar eller strör kanel på risgrynsgröten, borde informationen om att kanel kan skada ditt barn vara tydligare. Livsmedelsverket avråder från att ge ditt barn stora mängder av kanel eftersom det innehåller ett ämne som heter kumarin. Vissa är mer känsliga för kumarin än andra, framförallt ditt barn! När kumarin metaboliseras och bryts ner kan skadliga ämnen bildas. Vuxna kan äta upp till 1½ tesked kanel per dag utan att utsätta sig för risk, men en fyraåring tål endast upp till 1/3 tesked. Att en kanelbulle eller kanelkryddad müsli innehåller en farlig mängd kanel för ditt barn är alltså inte omöjligt.

Honung

Många föräldrar väljer att ersätta raffinerat socker med honung, en mer naturlig produkt som många tror är bättre för sitt barn. Tyvärr är det så att många föräldrar inte är medvetna om att man absolut inte ska ge honung till små barn. Rekommendationerna skiljer sig, livsmedelsverket säger 1 år men många andra källor säger att man ska vänta 2-3 år. Anledningen till att du inte ska ge honung till ditt barn är att honung kan innehålla sporer som kan utvecklas till bakterier i ditt barns tarm, där de senare kan producera botulin som är giftigt. På grund av dessa botulismbakterier (Clostridium botulinum) ska du inte ge honung till ditt barn. Undvik även bipollen och bibröd samt mat som smaksatts eller tillagats med honung.

Riskakor, fullkornsris och risdrycker

Under 2015 gjorde Livsmedelsverket en undersökning av ris och risprodukter. Det visade sig att halten av arsenik var alarmerande hög i vissa produkter av riskakor, risdryck och fullkornsris! Till exempel riskerar ditt barn att få i sig för mycket arsenik om du ger ditt barn 2-4 riskakor per vecka. Om du ger riskakor till ditt barn regelbundet riskerar du alltså att förgifta det! Högt intag av dessa risprodukter kan på lång sikt skada ditt barns hälsa med följder som cancer i lungorna eller urinblåsan. Livsmedelsverket rekommenderar att man inte ger stora mängder riskakor och risdrycker till barn under sex år. Ju yngre ditt barn är desto känsligare är det för gifter i maten. Tänk på att även risgröt, risvälling och andra risprodukter kan innehålla arsenik. Ge inte risprodukter till ditt barn mer än max fyra gånger i veckan för att undvika att du utsätter ditt barn för fara.

Sport och energidryck

Även om det kommit rapporter om farorna (överdosering leder till skakningar, hjärtproblem, kramper och koncentrationssvårigheter) med koffein eller taurin-baserad energidryck så konsumerar barn och ungdomar fortfarande dessa drycker, något som dock är ännu mer alarmerande är att många föräldrar ovetande ger ”vanliga” sportdrycker till sina barn efter träningen. Visserligen har inte sportdrycker samma skadliga effekt som energidryck men drycken är ändå olämplig för barn. Förutom att innehålla starka färg-, smak- och konserveringsmedel höjer sportdryck blodsockernivån kraftigt. En sådan stor svängning i blodsockernivån kan vara rent av farlig för ditt barn. Socker kan ur många aspekter liknas vid en drog, och flytande socker i dryck är ett för snabbt sätt att få i sig för mycket av den varan. Att låta ditt barns blodsocker åka berg- och dalbana kan på sikt ge diabetes, högt blodtryck m.m. En gång är ingen gång, men ett mångårigt beteende ger skadliga effekter. Ersätt sportdrycken med exempelvis kokosvatten.

Gröna bladgrönsaker

Ge inte barn under ett år bladgrönsaker så som salladsblad, spenat, mangold, ruccola osv. Anledningen är att grönsallad innehåller mycket nitrat. Nitrat kan omvandlas till nitrit i kroppen och förhindra transporten av syre i blodet hos små barn. Ju äldre barnet är desto mindre risk att gröna bladgrönsaker utgör en fara.

Viss typ av fisk, skaldjur och rå fisk

Rå fisk som sushi, sashimi, gravad fisk, ostron och sill är populär mat i Sverige, men dessa produkter ska du inte ge till små barn. Råa fiskprodukter kan innehålla bakterier som ditt barn inte har resistens för. Rekommendationen är att vänta tills barnet är minst 6 år gammalt, då ditt barn har utvecklat ett starkare immunförsvar.

I viss typ av fisk finns höga halter av kvicksilver och du bör därför inte ge dessa fiskar från insjöar och andra vattendrag till ditt barn: gädda, abborre, lake och gös. Undvik även att ge ditt barn stora rovfiskar som lever i havet så som hälleflundra, tonfisk, svärdfisk, haj och rocka. Tonfisk på burk uppges vara mer säkert och ha lägre halter kvicksilver. Stora kvicksilvermängder kan på sikt allvarligt skada ditt barns hälsa. Miljögifterna dioxin och PCB som återfinns i vissa fiskar, framförallt från insjöar och Östersjön, kan lagras i kroppen under 10-tals år. Eftersom barn och ungdomar växer och inte är färdigutvecklade, är de särskilt känsliga för de skadliga effekterna av dessa miljögifter.

Opastöriserad mjölk och ost tillverkad av opastöriserad mjölk

Opastöriserad mjölk anses av vissa vara mer naturlig bättre för hälsan, men sanningen är att det är stor risk att mjölk som inte är pastöriserad sprider olika bakteriesjukdomar. Bakterier som campylobacter, ehec och listeria med flera, drabbar barn särskilt hårt då deras immunförsvar inte är lika utvecklat. Konsekvenserna av att ge ditt barn opastöriserad mjölk är svår diarré och i förlängningen skador på njurarna. Då all mjölk som säljs i affären är pastöriserad är risken för problem på grund av detta livsmedel lågt. Tänk dock om du reser med ditt barn att opastöriserad mjölk är vanligare utomlands. Även besök vid bondgårdar kan man exponeras för försäljning av opastöriserad mjölk.

Salt

Salt innehåller natrium (även benämnt sodium), 1 gram natrium motsvarar cirka 2,5 gram salt. Barn inte kan reglera saltbalansen så bra som vuxna, var därför särskilt försiktig med salt till barn. För barn som inte fyllt ett år bör du undvika salt så mycket som möjligt, en viss mängd salt finns naturligt i många livsmedel och det finns ingen anledning att utsätta ditt barn för risk genom att tillsätta salt. Ett högt intag av salt för barn kan påverka blodtrycket så väl under barndomen som när ditt barn blir vuxet. Då salt ökar smak tillsätts det ofta i många livsmedel exempel är: torkade tomater, oliver, dippmix, kaviar, charkprodukter som skinka, korv och salami, fetaost. Kolla innehållsförteckningen noga!

Socker

Det kan kanske upplevas tjatigt att prata om socker och faran socker kan innebära för barn. Många föräldrar tänker tillbaka på sin barndom och upplever nog att de åt sockerhaltiga produkter oftare än i verkligheten. Många är vi som minns glädjesprånget till glassbilen och klagan över att bara få äta en glass, trots att det fanns kvar massor i frysen! Idag äter barn mer socker än någonsin. Socker finns tillgängligt överallt och tillsätts ibland i livsmedel vi inte ens kan föreställa oss. Socker gör ditt barn ofokuserat, trött och grinigt. Små barn upp till två år bör inte utsättas för något tillsatt socker överhuvudtaget.

Experter från den amerikanska hjärtorganisationen American Heart Association, AHA, har forskat i ämnet om barn och socker. De kom fram till att sockerintaget för barn upp till 18 år bör motsvara högst 8 sockerbitar per dag (ca 25 gram). Forskningen stöds av Världshälsoorganisationen WHO. Socker i dryck är en farlig och dold källa, som nämndes i avsnittet om sportdryck. Experterna från samma organisation kom fram till att barn som högst bör dricka 2,5 deciliter sockersötad dryck, per vecka! En 33 cl burk med läsk innehåller cirka 35 gram tillsatt socker. 100 gram plockgodis innehåller i snitt 60 gram. Båda dessa livsmedel överskrider alltså maximalt rekommenderat intag per dag för barn.

Råa köttprodukter

Du bör inte utsätta ditt barn för rått kött som till exempel rå eller understekt köttfärs eller kyckling. Anledningen att kött som inte är tillagat kan innehålla bakterier, exempelvis salmonellabakterier och campylobacter, som är skadliga för ditt barn. En kraftig matförgiftning för en vuxen person kan motsvara en stor fara hos ett barn. Den populära trenden med att inte genomsteka hamburgaren är alltså ingen bra idé för ditt barn. Köttfärs, fläskkött och fågel ska alltid vara helt tillagat ej vara rosa eller blodigt. Köttfärs, skaldjur och gravad fisk är känsliga livsmedel som inte bör konsumeras av barn efter bäst före datum. Låt inte tillagad mat stå framme länge efteråt och värm alltid upp rester till minst 70 grader. Använd inte samma skärbräda till råa köttprodukter som du använder till annat och diska den noga efter användning.

1 Kommentar om Farlig mat för barn – de här produkterna kan skada ditt barn!

  1. Fast bakterier i mjölken är ovanligt. Om det ska komma med bakterier har man haft dåliga hygien rutiner. Mina barn har fått opastöriserad mjölk sen 1års ålder och har aldrig blivit sjuka av den. Att skriva att opastöriserad mjölk innebär en stor risk är lögn. Det är större risk att dö i trafiken än att bli dålig av opastöriserad mjölk.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*